5 tips til det gode nyhedsbrev

Mange virksomheder bruger i dag nyhedsbreve som værktøj i kommunikationen med både nuværende og potentielle kunder. Et nyhedsbrev kan have høj værdi idet de giver virksomheden muligheden for at markedsføre sig selv. Faktisk anses nyhedsbreve som værende en af de bedste markedsføringskanaler i forbindelse med forretning online.

Nyhedsbreve kræver som sådan ikke en stor investering, men der er dog nogle andre aspekter, der er afgørende for, at man kan udnytte nyhedsbrevenes store potentiale. Den største kunst i nyhedsbreve må siges at have en evne til at kunne skrive gode tekster, så man sikrer sig, at brugerne rent faktisk læser nyhedsbrevet. Et godt nyhedsbrev rent indholdsmæssigt er en stor del af det, men også et aspekt som databehandling er afgørende for at udnytte potentialet fuldstændigt.

Her får du en tjekliste over de fem vigtigste punkter, udover et godt og fangende indhold, som du skal have styr på, inden du sender et nyhedsbrev ud.

1.      Giv fordele

Gode nyhedsbreve fangere læseren, og det der kan være med til at holde på læseren er fordele eller rabatter. Der skal være nogle fordele ved at tilmelde sig nyhedsbrevet, da det ofte er det, der får kunden til give sine oplysninger til at starte med.

Der findes mange eksempler på fordele, som man kan give sine læsere i et nyhedsbrev. Det kan være rabatter på et konkret produkt eller ydelse eller en rabatkupon til noget helt andet. Det er blot vigtigt, at fordelene passer på den målgruppe, som man normalt henvender sig til, da man på den måde sikre sig, at læserne finder det interessant. Det skal altså have en værdi for læserne.

Det er vigtigt, at man oplyser fordelene allerede i de første par linjer eller allerede i teaseren, da det opfordrer læserne til at læse videre.

2.      Lad læserne forstå

Det er vigtigt, at nyhedsbreve er forståelige for læseren. De skal være præcise og uden alt for mange kedelige detaljer. Det er vigtigt at gå lige til sagen, når man udarbejder et nyhedsbrev.

Når læsere modtager nyhedsbreve, er deres tålmodighed tæt på ikke eksisterende. Den lille tålmodighed kan være en udfordring, idet man skal fange læseren hurtigt – nærmest inden for få sekunder. Det er lige præcis derfor, at det er vigtigt, at man går lige til sagen, udelader overflødige detaljer, og kommunikerer de vigtigste ting først.

3.      Formuler et budskab

Et budskab er vigtigt i alle markedsføringsmæssige indsatser. Budskabet skal nemlig tilpasses målgruppen, og det er vigtigt, at det er tydeligt i et nyhedsbrev.

Nogle gange kan et nyhedsbrev indeholde flere forskellige budskaber. I disse tilfælde er det vigtigt at oplyse om de vigtigste budskaber først. Når man skriver de vigtigste budskaber øverst, er det et sted, hvor læseren stadigvæk er opmærksom. På den måde er et godt og solidt budskab øverst i teksten med til at nyhedsbrevet fanger læseren.

4.      Kend din målgruppe

I langt de fleste forretningssammenhænge er det vigtigt, at man kender sin målgruppe. Målgruppen bør identificeres, før man går i gang med de markedsføringsmæssige indsatser og herunder også nyhedsbrevet. På den måde ved man nemlig præcis, hvordan man skal strikke indholdet sammen, hvilket budskab man skal fokusere på samt hvilken fordel, der kan skabe værdi for målgruppen.

Et solidt kendskab til målgruppen er altså en af kriterierne for at kunne opnå succes med et nyhedsbrev.

5.      Undgå fejl i mailinglisten med databehandling

Databehandling er også en af de aspekter, som man skal tage højde for, inden man udsender et nyhedsbrev. På trods af at det ikke direkte har noget med indholdet at gøre, er det et vigtigt succeskriterie for nyhedsbrevet.

Inden man udsender nyhedsbrevet skal mailinglisten nemlig tjekkes for fejl og dubletter der kan være med til at forstyrre selve forsendelsen. Man skal altså rense alle fejl ud af systemet, og det gør man ved at foretage en databehandling.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:3103;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:3103;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}