Hvordan arbejder din SEO-konsulent i 2015?

Hvordan arbejder din SEO-konsulent i 2015?

Artiklen indeholder reklamelinks

Hvordan arbejder din SEO-konsulent i 2015?Søgemaskineoptimering – også kaldet søgeoptimering – er et felt, der har udviklet sig med enorm hastighed inden for de sidste par år.

Det betyder, at der er opstået skel mellem flere forskellige måder at arbejde med SEO (efter engelske Search Engine Optimization) på.

I korte træk findes der SEO-konsulenter, der arbejder primært med ekstern SEO (linkbuilding), der har den tekniske tilgang (optimering af kode, menustrukturer), der arbejder med indhold (content marketing, tekst) og andre grene.

Spørgsmålet er for dig, der køber SEO og investerer i nye kunder til din virksomhed fremadrettet – hvad er den bedste løsning for dig?

Du skal hele vejen rundt

Sandheden er, at du i dit arbejde med søgeoptimering er nødt til at komme hele vejen rundt – og det er din SEO-konsulent derfor også.

Det nytter ikke at være fokuseret blot på den tekniske vinkel; alene at bygge links; eller blot at lave mere content marketing.

Forestil dig søgemaskineoptimering på et hus, der er bygget på fire pæle. De fire pæle er en teknisk velfunderet side, eksterne henvisninger (links) fra relevante sider, indhold der hjælper brugeren videre samt at du bruger de samme ord som dine kunder gør.

Med en pæl manglende har du i bedste fald et ustabilt hus, der risikerer at falde sammen – eller aldrig rigtigt at komme op.

Med to pæle manglende har du intet hus.

Interview din kommende SEO-konsulent

I praksis betyder dette, at du er nødt til at interviewe dine kommende SEO-konsulenter inden for deres måde at arbejde på.

Du har behov for en SEO konsulent, der kan se hele vejen rundt – alle 360 grader af søgemaskineoptimering. Din SEO konsulent behøver ikke at være ekspert i at udøve både teknisk optimering og linkbuilding; du finder sjældent personer, der er verdensklasse til begge ting, da blot en disciplin kræver mange år at lære til fulde.

Men du har dog brug for en person, der forstår de forskellige emner og kan uddelegere de nødvendige opgaver til eksperter inden for netop deres emner.

Et par gode spørgsmål at stille din SEO konsulent vil være:

  • Hvordan vægter du arbejdet på siden i forhold til linkbuilding?
  • Hvordan finder vi de rigtige søgeord at fokusere på?
  • Hvilken type af links ønsker du at skabe til min virksomhed – og forbliver de links oppe, også selvom samarbejdet stopper?
  • Er jeg bundet af kontrakter eller alene af god service?

Lad rangeringer tale

I syvende og sidste ende er det én ting, der afgør, om samarbejdet med din SEO konsulent har været en succes eller ej – nemlig om dine rangeringer er blevet forbedret.

Du har mulighed for at holde øje med dette ved at bruge en online app som TinyRocketLab eller Accuranker til at spore dine placeringer. Få skabt grafer over de søgeord I arbejder sammen på; og sørg i øvrigt for, at din SEO konsulent kommer hele vejen rundt og ikke har tendens til at vælge de nemmeste løsninger, når det kommer til linkbuilding.

Så er du allerede nået meget langt i din online marketing-indsats.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Broken Clouds
6
10º - 5º
89%
5.16 km/h
9.36
4.68
lør
13.39
6.91
søn
10.49
6.06
man