3 SEO tips, der virker i 2014

 

Søgemaskineoptimering ændrer sig som felt med en utrolig hastighed. Det kan være svært at følge med, hvis du ikke arbejder med faget – og derfor vælger de fleste virksomheder også at alliere sig med en professionel frem for at sjusse sig frem selv.

Det, der virkede for et par år siden er i bedste fald ubrugeligt i dag – og i værste fald skadeligt

Vi har fået en dansk SEO-professionel til at komme med 3 SEO tips, der også virker i 2014. Navnet er John Nielsen og han arbejder med SEO til daglig i virksomheden OnlineSynlighed.dk.

1) Skab få, relevante links

Det bedste og vigtigste SEO tip er at fortsætte trenden i 2013 med at bygge få, men til gengæld relevante links.

Mange links i dag ses af søgemaskinerne nærmere som et forsøg på manipulation end et site af høj kvalitet – og mange webshops er røget i fælden for at have været alt for aggressive i deres linkbuilding.

Drop “100 links for 1.000 kroner“-tilbuddene og fokuser i stedet dine kræfter på at lave få, men relevante links. De vil have langt større effekt i søgemaskinerne og risikoen vil være ikkeeksisterende.

2) Brug video på dine sites

Der er flere fordele ved at være visionær dansk virksomhed og investere penge i at lave videoer.

Du kan lave links fra YouTube til dit site, og du har mulighed for at bruge YouTube som annonceringsplatform. Det kan for nogle virksomheder være et godt, og især lige nu billigt, alternativ til annoncering i Googles egen søgemaskine.

Når du har video på dit site bruger dine besøgende længere tid per besøg – de ser nemlig gerne dine videoer. At dine besøgende bruger længere tid på dit site er lig med højere placeringer i søgemaskinerne. Google kan godt se, hvis dine besøgende bruger lang tid på dit site – og det bliver set som et kvalitetsstempel.

Du vil også opleve den fordel, at dine besøgende vil se dit site som værende generelt mere troværdigt, når der er en video på. Fordi at der er så få, der bruger video, er fordelene blot større for de, der rent faktisk har valgt at investere i de levende billeder. Det bedste SEO tip vi kan give er at bruge tid på det, de andre ikke gider – for der er meget at hente især her.

Og ”de andre” gider ikke video. Endnu.

3) Invester i godt tekstindhold til din side

Søgemaskinerne bliver mere og mere sofistikerede – og bedre og bedre til at luge dårligt indhold væk fra søgemaskinerne.

Vi bliver som brugere ikke ved med at bruge Google som søgemaskine, hvis vi gang på gang bliver serveret dårlige søgeresultater. Derfor investerer Google mange ressourcer i automatisk at bedømme en tekst.

En investering i god og solid tekst, der rent faktisk hjælper den besøgende videre med dennes problemstilling, er derfor en investering i gode rangeringer i de organiske placeringer i fremtiden.

Husk de almindelige SEO tips i forbindelse med tekst – en overskrift hvor søgeordet indgår, inddelinger i underoverskrifter, brug af billeder og videoer og så videre.

Ejer du selv virksomheden som fx tømrer eller frisør vil du være nødt til selv og sætte dig og skrive teksten, da ingen andre har den samme ekspertise på området, som du har.

Den gode tekst overbeviser søgemaskinerne om at sende brugere til dig – og den overbeviser brugerne om at vælge netop dig til hvad, de har brug for.

Få, men relevante links; video; og god tekst er 3 SEO tips, der holder dig i toppen af poppen i 2014!