Banker og modemagasiner ofte ramt af shitstorms

saadan undgaar du daarlig omtaleOver de senere år er en række danske virksomheder blevet ramt af de såkaldte shitstorms. Begrebet dækker over, at en virksomhed bliver kritiseret i en sådan grad, at det hæmmer forretningen.
Det er sker blandt andet for Jensens Bøfhus, IdéMøbler, Tivoli og mange andre.
Især to typer af virksomheder bliver dog ramt igen og igen. Der er tale om banker og modemagasiner.
I det ene tilfælde er det fordi, vi ikke altid forstår hvad det handler om – og i det andet tilfælde fordi vi forarges.

Bankerne forstår vi ikke (rigtigt)

Listen over banker, der er centre i shitstorme, er lang:

  • Jyske Bank blev i forbindelse med en DR1-dokumenter (I Skattely) genstand for en shitstorm efter at flere rådgivere helt åbenlyst hjalp kunderne med at slippe billigere i SKAT til skade for den danske statskasse
  •  Danske Banks ”New Normal”-kampagne blev også genstand for angreb, fordi at den brugte billeder af ”Occupy Wall Street”-demonstranter og lesbiske par i en reklamevideo
  •  Og lige nu er Nykredit-koncernen, Totalkredit inklusive, under angreb fordi at de uden videre hæver bidragssatsen med mere end 40 % for deres mange hundrede tusinde danske kunder

I tilfældet med Nykredit og Totalkredit, der kører lige nu, vil en jurist argumentere for at shitstormen er urimelig. Nykredit har brug for at hæve deres kapitalberedskab som følge af nye krav fra EU. Den eneste måde at gøre dette på er ved at hæve bidragssatsen. At mange af pengene banken får ind reelt går til de andre banker følger af den aftale Totalkredit har med bankerne om at markedsføre Totalkredits realkreditlåns-produkt. Det er med andre ord som det burde være.
Det hjælper bare ikke, hvis du som familie bliver ramt af stigende gebyrer og skal betale 10-20.000 kroner til i forvejen ikke særligt sympatiske bankdirektører og nu ikke kan tage familien med på ferie som konsekvens af dette.
I Totalkredits tilfælde kommer det dog næppe til at koste banken særligt mange kunder at bidragssatsen bliver hævet så voldsomt, som der er tale om. Det koster nemlig mange penge at omlægge et realkreditlån og mange kunder er derfor nødt til bare ”at æde” den ekstra omkostning. Deres eneste mulighed for at lufte deres vrede er ved at skrive anmeldelser på Trustpilot, hvilket 2-3 kunder gør hver eneste time lige nu.

Vi bliver forargede

her er svaret paa at undgaa shitstormFor modemagasiner som COVER og Alt for Damerne handler deres shitstorms om, at vi danskere bliver forargede.
Cover var i 2015 i vælten fordi at de i en sektion havde brugt en for tynd model. Alt for Damerne var i 2014 ramt fordi at magasinet, der henvender sig til kvinder over 30 år, kun meget sjældent brugte modeller, der var over 30 år og derved bidrog til at skabe mindreværd blandt tusindvis af danske kvinder.
Hvorvidt de mange shitstorms har betydning for salget af magasinerne vides ikke, en opgang eller nedgang i salget kan forklares af mange faktorer og ikke isoleres blot til én.