Det betød shitstormen for Jensens Bøfhus

 

er dette den vaerste shtistormJensens Bøfhus blev i slutningen af 2014 ramt af en af de største shitstorms de sidste år.

Anledningen var en retssag mod den nordjyske restaurantkæde Jensens Fiskerestaurant. Efter at have tabt i byretten fremlagde Jensens Bøfhus i Landsretten nye beviser for, at danskerne forbandt ordet ’Jensens’ og restaurant med Jensens Bøfhus. Derfor blev fiskerestauranten pålagt at skifte navn.

Og så brød helvede løs.

Tusindvis af danskere erklærede deres støtte til Jensens Fiskerestaurant, der blev fremstillet som David i kampen mod Goliath. Danskere med efternavnet ’Jensens’ følte, at der ”blev taget patent på deres efternavn” og deltog derfor i mudderkastningen. Jensens Bøfhus blev i dagene i september hvor det stod værst til ramt af flere tusinde 1-stjernede anmeldelser såvel på Trustpilot som på Facebook.

Det er nu halvandet år siden.

Hvad er der sket – hvilken kosekvens havde shitstormen for Jensens Bøfhus, hvis nogen?

Vi har kigget lidt på tallene:

Millionunderskud – shitstorm medskyldig

For 2014 afleverede Jensens Bøfhus et dårligt regnskab med et tab på flere millioner korner.

dette koster millionerBøfkæden gav flere grunde til dette i deres regnskab, herunder dårlig udnyttele af deres potentiale – men også shitstormen blev nævnt, selvom kæden mens de var i orkanens øje var hurtige til at slå fast, de solgte lige så meget som de plejede den dårlige omtale til trods. Noget, der fik mange til at blive endnu mere vrede på Jensens Bøfhus.

 

Fortsat elendigt renomme online

Hvis du i dag søger efter Jensens Bøfhus er det nemt at se, bøfkæden var i vælten i 2014.

På Trustpilot – som kæden i øvrigt ikke betaler for – har de en score på 2.5/10 med over 3000 anmeldelser. 61 % af alle deres anmeldelser er på blot 1 stjerne. Mange af dem hænger sammen med sagen mod Jensens Fiskerestaurant, men også kædens behandling af deres gæster i øvrigt kritiseres hyppigt.

På Facebook er muligheden for at anmelde kæden blevet fjernet. Kædenhar over 100.000 ”Likes” og mere end 400.000 personer har tjekket ind. Det er således, shitstormen til trods, et af de stærkeste danske brands på Facebook.

Jensens Bøfhus forsøgte mens sagen stod på at forklare, at det ikke var deres intention at ”trumfe” den lille kæde. Bøfhuset fik også støtte fra især en lang række jurister, der mente at sagen var klar. Bøfhuset fremlagde en undersøgelse, hvor mere end 90 % af alle danskere forbandt kæden med ordet ”restaurant” og ”Jensens”. Det var dette særpræg og renomme, som retten fandt Jensens Fiskerestaurant forsøgte at udnytte.

Det hører også med til historien, at de to kæder i mange år levede side om side og at Jensens Bøfhus først reagerede med en retssag, da fiskerestaurenten offentligt fortalte om hvordan de ønskede at udvide til resten af landet.

Over 100.000 dansker nåede under shitstormen at blive medlem af en Facebook-side med navnet ”Boykot Jensens Bøfhus” inden den blev solgt til en svindler, der lavede opslag med reklamer hvorefter siden blev slettet af Facebook.

Tagged under