BYOD skaber øget behov for IT-support i danske virksomheder

 

For blot få år siden var det normalt blot at medbringe sin madpakke til arbejdspladsen. Ens arbejdscomputer stod klar her og så kunne man ellers sidde der, indtil man kom hjem igen.

Men i dag tager folk deres mobiltelefon, tablets og bærbare computer med på arbejde og hjem igen. Det er kendt som BYOD – Bring Your Own Device. Og netop BYOD skaber en del udfordringer for de danske virksomheder.

Udfordringen består i, at der lige pludseligt er langt flere enheder, hvor der skal tages stilling til IT-sikkerhed, og hvor der kan opstå et behov for IT-support.

Kæden og det svage link

I forhold til IT-sikkerhed gælder det, at man med flere enheder, der alle kan tilgå ens arbejdes dokumenter og systemer, også åbner flere døre for potentielle kriminelle, der ønsker adgang til ens systemer.

En kæde er aldrig stærkere end det svageste link. Hvis din kæde er din IT-sikkerhed og din mobiltelefon, som du dog stadig har arbejdsmail på med videre, er helt åben, er dette kædens svageste link. Og det er et meget svagt link at have siddende på en kæde så vigtig som ens IT-sikkerhed.

En IT-sikkerhedsprofessionel kan hjælpe med at gøre dette link stærkere og i øvrigt gøre det, der skal til for at BYOD ikke bliver en trussel for en virksomheds sikkerhed. Det handler om at have de rette, opdaterede systemer samt at have en dygtig IT-sikkerhedspolitik, der forhindrer fejl fra brugernes ende af.

IT-support på alle enheder

Med flere enheder opleves også et øget behov for IT-support. Dette bunder i, at vi i dag gerne vil lave vores arbejde på mere end blot tower PC’en, der står på arbejdet.

Vi vil også gerne kunne lave lidt på den bærbare computer, når vi kommer hjem; i mobiltelefonen, når vi sidder i toget og metroen og på tablet pc’en på flyturen hjem fra ferierejsen eller mødet.

Men ikke alle enheder virker med ens gængse virksomhedes systemer umiddelbart. Og selv hvis de virker vil der typisk opstå problemer i forbindelse med at sende og redigere dokumenter fra en enhed til en anden – især, hvis virksomheden har et specielt system til dette.

IT-support kan hjælpe med at gøre det muligt at arbejde fra hvilken enhed man ønsker, når man ønsker at gøre dette. Professionel IT-support står klar i det øjeblik man ringer for at løse øjeblikkelige problemer, og den kan også hjælpe med at skabe de nødvendige systemer til, at det hele kan lade sig gøre.

Stor fleksibilitet og mobilitet

Det kan lyde af meget for en virksomhed at skulle investere ressourcer i IT-sikkerhed og IT-support af hensyn til BYOD.

Men hvad det skaber er ressourcerne værd.

Virksomhederne får en hidtil uset fleksibilitet og mobilitet med de nye tider. De får mulighed for at skabe værdi også selvom deres medarbejdere ikke sidder på pinden på deres kontor. De bliver langt mere fleksible i forhold til akut opståede problemstillinger og deres ydelser med et slag mobile.