Danske banker udsat for markant shitstorm

her er svaret paa den daarlige omtaleTotalkredit har lige nu den laveste score på Trustpilot som overhovedet kan lade sig gøre: 0.1/10.

De dårlige anmeldelser vælte ind med flere i timen. Sådan har det været snart i en uge. Med andre ord, så befinder Totalkredit – og også partner Nykredit – sig lige nu midt i en shitstorm.

Anledningen er en stigning på op imod 40 % i bidragssatsen til alle de kunder, der har et realkreditlån. Bidragssatsen er det, som realkreditinstituttet tjener sine penge på, da renterne går til de investorer, der finansierer de bagvedliggende obligationer til realkreditlånet.

Med andre ord har Totalkredit bestemt sig for fra den ene dag til den anden, at de nu skal tjene 40 % mere – og det skal kunderne så betale.

Det er bare ikke noget kunderne møder med stor forståelse. En shitstorm er derfor i gang.

Nykredit og Totalkredits bidragssatser anledning til vrede

her er svaret paa en daarlig bankNykredit og Totalkredit selv forsvarer sig med, at det skyldes nye regler fra EU og krav til kapital i banken. Men halvdelen af de penge de får ind med bidragssatsen sendes direkte videre til de mere end 60 banker, der sælger og formidler Totalkredits lån. Selv Totalkredits egen direktør var ude forinden gebyrstigningerne og omlægge eget lån til konkurrenten i form af BRF Kredit. Det ser ikke godt ud i en avisartikel som den skrevet eksempelvis hos Business.dk.

En del af udfordringen er, at det for en almindelig bankkunde koster mange penge at udskifte realkreditlånet med et andet. Der betales penge til stiftelse, tinglysning og meget mere. Derfor sidder mange kunder og er nu ude af stand til rent faktisk at skifte til en konkurrent, selvom priserne nu er steget med 40 %. Deres eneste mulighed for at slippe af med deres vrede over at være kunder i koncernen er at skrive på Trustpilot og Facebook. Og det gør de så.

Bankbranchen ofte udsat

Det er ikke første gang at de danske banker befinder sig i en shitstorm. Vi skal ikke kigge mere end et par år bagud for at finde to andre markante eksempler.

I forbindelse med en brandingkampagne indførte Danske Bank udtrykket ”New Normal”. De brugte billeder af aktivister og lesbiske par i deres reklamevideo hvor de lovede, at de havde ændret sig fra dengang, de var medvirkende til at kickstarte en dansk recession. Danskerne syntes, det var hyklerisk og banken og deres ellers fornemme reklamekampagne blev gjort til grin på de sociale medier.

Sidste sommer var det Jyske Bank, der var i vælten. De blev i DR1-programmet ”I skattely” kritiseret for at vejlede deres kunder til at sende deres penge ud af landet og lave falske lån mellem familiemedlemmer for dervd at spare penge i SKAT. Flere rådgivere blev fanget på ulejlige tidspunkter med skjult kamera hvor de vejledte til, hvordan det danske skattevæsen kunne snydes. Det medførte også voldsom kritik af banken både fra kunder, politikere og konkurrenter. Det samme gjaldt det advokatfirma, der rådgav om samme emne, hvor en partner som direkte konsekvens af programmet endte med at blive fyret.

Spørgsmålet er blevet hvilken bank der bliver ramt som den næste – for det er nærmere et spørgsmål om tid end om hvorvidt det overhovedet sker.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:2399;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:2399;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}