Er din virksomhed på sociale medier?

er-din-virksomhed-paa-sociale-medier-703x336

De seneste par år har ændret måden, hvorpå vi søger vores viden. Vi benytter i langt mindre grad aviser i papirform som opslagsværk i hverdagen. Når vi søger et produkt eller en ydelse, benytter vi internettet. Her går det nemlig hurtigt, idet vi altid har vores telefon eller tablet lige ved hånden.

Derudover er sociale medier som eksempelvis Facebook, LinkedIn eller Twitter begyndt at fylde en hel del i vores hverdag. Førhen blev eksempelvis Facebook blot benyttet til private opdateringer i private netværk. Hurtigt erfarede man dog, at Facebook havde potentiale til langt mere end bare de private formål, og gennem de sidste par år er langt de fleste danske virksomheder at finde på Facebook.

Hvorfor er det vigtigt?

Selvom mange virksomheder er at finde på de sociale medier, er det langt fra alle, der udnytter det store potentiale. De virksomheder der administrerer sine sider på de sociale medier bedst, er dem, der får de fleste kunder og omtale derigennem. Det handler om, at man som virksomhed er synlig på nettet og på de platforme, som potentielle kunder benytter, hvilket i høj grad må siges at være sociale medier.

Hvis man som virksomhed er synlig på sociale medier vil det først og fremmest medføre et større kendskab til virksomheden og de produkter eller ydelser, der tilbydes. Dernæst kan man gennem sociale medier yde god service og vejledning, som ikke kræver mange ressourcer. Ofte vejleder brugerne af produkter eller ydelserne hinanden gennem virksomhedens side. Det sparer virksomheden for tid, og opfattes af mange kunder som værende mere troværdigt, idet anbefalingen eller vejledningen kommer fra en anden kunde, der har haft erfaring med produktet.

På de sociale medier når man altså ud til potentielle kunder på en effektiv måde. Hvis der er trafik på siden, som skaber debat, vil det straks tiltrække flere besøgende. Debatter og kommentarer fra kunder kan bruges konstruktivt i form af inspiration eller forbedring af eksempelvis produkter eller hjemmeside.

Helt grundlæggende kan man sige, at sociale medier har egenskaberne til at styrke virksomheders udadvendte kommunikation og generelle markedsføring. Når det først er gjort, vil der være mulighed for at øge både kundetilfredsheden og fortjenesten samt at mindske de udgifter, man før har haft i forbindelse med markedsføringsindsatser.

Læg en strategi

er-din-virksomhed-paa-sociale-medier-tekstbillede-400x300

Det er enormt vigtigt, at man udarbejder en klar strategi, inden man opretter en side på et socialt medie. Hvis man dummer sig, kan det lynhurtigt blive ekstremt negativt for virksomheden gennem sociale medier. Flere danske virksomheder har allerede oplevet en såkaldt shitstorm, som ofte resulterer i et dårligt ry og nedsat omsætning. Det man skal fokusere på, når man udarbejder en plan eller strategi for virksomhedens færden på sociale medier er blandt andet:

  • Hvad er formålet ved brug af sociale medier?
  • Hvordan vil man opnå formålet?
  • Hvordan skal siden fremstå i form af billeder, tekst, videoer osv.

Det kan være svært at finde en strategi, hvis man er ny i brugen af sociale medier. Det kan derfor være en god investering at alliere sig med en rådgiver, der er ekspert i emner som sociale medier og søgemaskineoptimering. Flere danske virksomheder arbejder med at øge andre virksomheders online synlighed samt at rådgive eller udføre virksomheders færden på sociale medier. Derudover vil man også kunne modtage rådgivning til hvordan, man opnår et godt ry på sociale medier samt få værktøjer og hjælp til hvordan man på den bedst mulige måde, kommer videre efter en shitstorm.

Hvis man som virksomhed forstår potentialet i de sociale medier, men ikke er helt med på, hvordan de udnyttes bedst muligt, er professionel rådgivning altså helt klart en investering værd.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:2753;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:2753;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}