Dumt at springe langsigtet SEO over, siger ekspert

I en tid med recession er det svært at sætte midler af til langsigtet markedsføring – så er det nemmere at bruge pengene her og nu på at købe fx Google AdWords, BingAds eller lignende markedsføring, der giver resultat med det samme.

Det er det indtryk, John Nielsen, der arbejder med søgemaskineoptimering i OnlineSynlighed.dk ofte mødes med:

“Jeg snakker ofte med virksomheder, der godt kan se idéen med langsigtet markedsføring og søgemaskineoptimering, men som simpelthen bare ikke har likviditet i budgettet til at investere i det lige nu.”

Men der er blot tale om en undskyldning:

“Det er jo i sidste ende et spørgsmål om prioritering; om man ønsker at have lidt mere på bundlinjen nu, eller om man ønsker at investere i vækst på langt sigt. Hvis det sidstnævnte er svaret er det ikke et spørgsmål om hvorvidt man har brug for søgemaskineoptimering, men blot et spørgsmål om at finde plads i budgettet til det.”

Søgemaskineoptimering betaler sig på langt sigt

Formålet med søgemaskineoptimering er at øge antallet af såkaldte organiske besøgende fra søgemaskinerne – altså besøgende, man ikke betaler for.

Det gør man ved at lave et så godt website og promovere det tilpas online til, at Google vurderer ens website er det bedste – og derfor det, der skal vises øverst i søgeresultaterne.

Men det er en til tider langsommelig proces.

“At komme til tops på et rigtigt tungt søgeord kan sagtens tage mange måneder eller et halvt år. Det er fordi konkurrencen er høj, og at der er mange penge i at ligge øverst i søgemaskinerne. Men derved ikke sagt, det ikke kan lade sig gøre – det forudsætter blot en indsats både fra den, der udfører søgemaskineoptimeringen og en vis villighed til ændring fra den, der modtager” fortæller John Nielsen og fortsætter:

“Det er et samarbejde, der skal fungere på begge fronter for at man kan skabe gode resultater. Både internt i virksomheden, hvor der skal være plads til ændring, og eksternt, hvor en dygtig søgemaskineoptimeringskonsulent skal tilknyttes.”

Kan udmærket kombineres med Google AdWords

John Nielsen fortæller ydermere, at det ikke er et spørgsmål om enten / eller, når det kommer til søgemaskineoptimering:

“Jeg ser det tit udvikle sig til at sort og hvidt spørgsmål. Enten har man kun søgemaskineoptimering, eller så har man slet ikke søgemaskineoptimering. Sådan burde det ikke være. Der er udmærket plads til at have både AdWords og søgemaskineoptimering kørende samtidigt. Det plejer jeg at anbefale.”

Fordelen ved at køre på begge fronter er, at der både bliver hevet kunder ind i butikken til drift her og nu samtidigt med, at man på langt sigt begynder at få flere og flere “gratis” kunder – forstået som i de kunder, der har fundet ens site i de organiske søgeresultater og vælger ens service af denne grund.

“Intet i verden er naturligvis gratis, men prisen per kunde med søgemaskineoptimering falder og falder, des længere man når hen, da arbejdet stadig genererer resultater uanset om man stadig poster penge i søgemaskineoptimering. Det er hele idéen med denne form for markedsføring” afslutter John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:723;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";i:1;s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.0";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:723;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *