Her er 3 søgemaskiner, som Google stadigvæk ikke kan erstatte

 

Siden Google i sin tid blev opfundet af to teenagere, Larry Page og Sergey Brin, har søgemaskinen udkonkurreret mange af sine forfølgere. Alligevel findes der dog stadigvæk søgemaskiner, der leverer kvaliteter som Google endnu ikke kan matche. Vi har her på Erhvervsnyhederne.dk fundet 3 af slagsen frem til dig, som vi mener er foran Google på væsentlige parametre.

1. The Wayback Machine

Som navnet antyder, henvender denne søgemaskine sig til brugere, der leder efter gammelt indhold. Søgemaskinen har et indbygget indeks, der gør det muligt at søge efter materiale og indhold helt tilbage fra 1996 og frem til i dag.

Google og de fleste andre moderne søgemaskiner indekserer ikke indhold og materialer så langt tilbage i tiden, hvilket gør The Wayback Machine overlegen på dette specifikke område.

Ifølge søgemaskinens egen hjemmeside hostes der over 350 milliarder sider på serveren, og dette tal stiger yderligere med 20 terabyte hver måned året rundt. Søgemaskineoptimering til siden er dog stadig ret begrænset, da de fleste bruger flest kræfter på Google.

2. Giphy

Graphics Interchange Format (GIF) er efterhånden blevet meget populært på nettet – især på Facebook, hvor brugerne i forbindelse med chatbeskeder og opslag tit benytter GIF-billeder til at udtrykke en reaktion eller en holdning.

For at finde et hurtigt og passende GIF kan Google dog godt være tung at danse med, hvilket Giphy klarer langt bedre. Søgemaskinen er optimeret til udelukkende at kunne søge efter GIF-billeder, hvilket giver bedre og flere resultater end Google aktuelt kan præstere.

Retfærdigvis skal det dog siges, at Google for kort tid siden også har tilføjet en funktion, der gør det muligt kun at søge på GIF-billeder, men indtil videre står Giphy stadig stærkere på dette område ifølge flere eksperter.

3. Wolfram Alpha

Wolfram Alpha er for brugere, der primært ønsker intelligente og meget faktabaserede søgeresultater. Søger man eksempelvis på et givent søgeord, der har noget med tal eller et begreb at gøre, vil der øjeblikket poppe definitioner og forunderlige fakta frem.

Erhvervsnyhederne.dk har lavet en lille test, hvor vi søgte på ordet ’kilogram’, hvorefter der kom adskillige forklaringer og konverteringer frem. Blandt andet kunne man læse sammenligninger af 1 kilogram som massen af basket-, amerikanske og almindelige fodbolde.

Forskellige artikler og historier om søgeord(ene) er dermed afløst af meget snævre søgeresultater, hvilket f.eks. kan være fordelagtigt i forbindelse med skolearbejde, så man slipper for at skulle sortere alle mulige irrelevante og utroværdige kilder fra.

Google stadig altdominerende

Vi understreger dog, at selvom Google har visse nicheområder, så er giganten stadig den altdominerende søgemaskine, når det kommer til brugernes præferencer.

Dette understreges også ved det faktum, at mange millioner onlinebrugere hver dag spenderer mange ressourcer på at lave søgemaskineoptimering til Google, således at deres hjemmesider kan rangere så højt som muligt på Google i forbindelse med konkrete søgeord.

Ydermere har Google i skrivende stund en markedsværdi på lidt over 1800 mia. kr. – et svimlende beløb, som giver stof til eftertanke hos alle, der enten blot bruger Google på fritidsbasis eller folk som decideret arbejder med professionel søgemaskineoptimering.