Overraskende få virksomheder bruger verdens 2. største søgemaskine

 

Google er ubetinget verdens største søgemaskine. Og hvad er verdens anden største søgemaskine så? Det er ikke Bing, Yahoo! Eller DuckDuckGo – det er faktisk videotjenesten YouTube[1]. YouTube er verdens anden største søgemaskine med lang afstand ned til Microsofts Bing på tredjepladsen målt på antallet af søgninger på tjenesten.

Mange danske virksomheder er begyndt at bruge tid på søgemaskineoptimering. Her er formålet at komme til tops på verdens største søgemaskine og til dels også de andre ”almindelige søgemaskiner”. Men folk glemmer fuldstændigt YouTube.

”Der er flere fordele ved at lave søgemaskineoptimering på YouTube. Ud over, at man når kunderne på en helt ny kanal er det også meget billigt kontra almindelig søgemaskineoptimering på Google lige nu. Og for at det ikke skal være løgn kan tiden brugt på YouTube smitte af på ens rankings i Google.”

Sådan lyder det fra John Nielsen, der arbejder med at skabe online synlighed for virksomheder i OnlineSynlighed.dk.

Billig annoncering på YouTube

På YouTube har virksomheder i dag muligheder for at annoncere lidt ligesom på Googles søgemaskine. Hvis en bruger søger på fx ”anpartsselskab” på YouTube har et advokatfirma mulighed for at lave en video om anpartsselskaber og mod et mindre beløb få vist denne over alle andre videoer på YouTube.

Den eneste finte er, at man skal lave en video – man kan ikke få vist et almindeligt tekstresultat på YouTube som man kan på Google for så vidt angår de mest prominente placeringer. Og netop det gør, at få danske virksomheder i dag benytter sig af muligheden.

”Det er stadig relativt besværligt at lave en video, og derfor er det et fåtal af de danske virksomheder, der bruger YouTube som platform til annoncering endnu. Og det skaber lave priser for alle dem, der rent faktisk er begyndt at bruge platformen” fortæller John Nielsen.

Afsmittende effekt

YouTube er et af verdens største og mest autoritative domæner. Derfor vil ens videoer i YouTube ikke alene blive set, når YouTubes søgefunktion bliver brugt, men også når Googles egen søgemaskine bliver brugt. Vælger du at lave en søgning i Googles søgemaskine kan du også her blive mødt af resultater fra YouTube – og fordi at de resultater skiller sig ud fra alle de andre tekstbaserede resultater, er den såkaldte Click Through Rate (hvor mange, der trykker på dét resultat) også meget høj, fortæller John Nielsen.

gaeldsbrev

Billedet herover viser hvordan en søgning på ”gældsbrev” giver hele to videoresultater – et site, der har indlejret videoen på selve sitet og så en anden video direkte fra YouTube herunder.

Præsenter produkter – eller prøv at gå ”viral”

Virksomheder har to muligheder, når de skal annoncere på YouTubes søgemaskine.

De kan vælge at lave en almindelig præsentationsvideo, hvor de viser, hvilket produkt de tilbyder og overbeviser den potentielle kunde om at vælge produktet.

En anden mulighed er at forsøge at lave en reklamefilm, der er så underholdende, at seerne vælger at dele den med deres venner. Et godt eksempel på sidstnævnte er amerikanske Dollar Shave Club, der på deres lidt over et minut lange præsentationsvideo af deres produkt har fået over 10 millioner visninger på YouTube. Hele forretningen er bygget op omkring én succesfuld YouTube-video.

Den kan du se herunder som afslutning: