Fodboldsæsonen er lige om hjørnet – det samme gælder ofte skaderne!

 

Fodboldsæsonen er lige om hjørnet – det samme gælder ofte skaderne!

Sneen ligger forsat over det meste af landet, men det skræmmer ikke de tusindvis af fodboldentusiaster, der snart begynder den udendørs fodboldtræning. Sammen med glæden ved fodbold hænger desværre risikoen for skader på de vinterhårde baner. Det mener fysioterapeut, Karsten Høgh, der har specialiseret sig i idrætskader og genoptræning, at der kan være forskellige årsager til. Spilerens fysiske form, smidighed, fodboldmæssige færdigheder, alder samt fødder og valg af fodboldstøvler spiller en rolle.

Er din grundform blevet til bundform?

En mangelfuld grundform er en oplagt risikofaktor. Er du ikke i tilstrækkelig god form, kan du næsten forvente at blive skadet før eller siden.  En god grundform indebærer flere faktorer, der bør være opfyldt.

En god kondition og muskeludholdenhed betyder, at du undervejs i spillet ikke udtrættes for hurtigt. Hvis kroppen udtrættes markant falder opmærksomhedsniveauet og koncentrationen markant, hvilket øger risikoen for en skade.

Myten om de stive fodboldspillere?

Når fodboldspillere ses til undersøgelse og tests præsenterer de ofte stive og stramme muskler i baglår, lysken og lægmusklerne. Og de fleste fodboldspillere nikker sikkert genkendende til, at fibersprængninger i forbindelse med fodbold ofte forekommer i netop de områder. For fodboldspillere på højt plan i dag, er der stor fokus på skadeforebyggelse, men på breddeidrætten synes myten om de stive fodboldspillere stadig at leve.

Er du dygtig til fodbold?

Fodbold er uforudsigelig med mange accelerationer, retningskift, tacklinger, spurter, spark og fald. Det kræver derfor mange færdigheder af din krop. Manglende færdigheder kan resultere i, at de store belastninger under spillet, ikke kan kontrolleres tilstrækkeligt og derfor giver ledforstuvninger og muskelfibersprængninger. Færdigheder opøves over sæsoner og år og kan være svært at træne udenfor fodboldbanen, så nybegynderen må nok affinde sig med en større skadesrisiko.

Fødderne og hårde fodboldbaner.

Fødderne er et vigtigt parameter for præstationen på fodboldbanen. Det er afgørende, at fødder og fodboldstøvler passer godt sammen for at undgå overbelastningssymptomer. Smerte under fodens svang, under hælene og omkring achillesenerne er kendte gener , ligesom også vabler, knyster, negleproblemer kan være hyppigt forekommende efter træning. Når træningen starter i foråret er det typisk på meget hårde baner, hvor fødderne samtidig skal vænne sig til de relativt stive fodboldstøvler. Det er en cocktail, der let giver overbelastningssymptomer i fødder og knæ.

Hylderne bugner af fodboldstøvler

Fødder er meget forskellige. Det er vigtigt at få god rådgivning under udvælgelsen af nye fodboldstøvler.  Fysioterapeut, Karsten Høgh er af den opfattelse, at de mange fodboldstøvler på hylderne kan være svære at overskue for forbrugeren. Han opfordrer køberen til at tage sig rigtig god under udvælgelsen og som minimum prøve en håndfuld forskellige varianter for at kunne afgøre pasform, komfort og fleksibilitet. Han mener også, at individuel tilpasning med specielle indlægssåler til fodboldstøvler kan være en rigtig god løsning, hvis én eller begge fødder kræver det.

Det kommer med alderen

Når man runder de 30-35 første leveår, har kroppens præstationspotentiale toppet! Herefter begynder kroppen stille og roligt at miste sin elasticitet, sin potentielle styrke og tolerance. Leddene og musklerne føles lidt mere stive og man er gradvist længere om at komme sig over fysiske belastninger. Som kompensation i forhold til skadesrisikoen, mener Karsten Høgh dog, at med alderen bliver man ofte også dygtigere og mere erfaren på sine fodboldmæssige færdigheder.

Alderens trykken og risikoen for skader skal for alt i verden ikke overskygge glæden ved selve spillet, samværet på holdet og alle de mange gode ting ved den fysiske udfoldelse, konkluderer Karsten Høgh med et smil.

Karsten Høgh, som er manden bag den højt specialiserede fysio-shop.dk,  er som nævnt uddannet fysioterapeut og ekspert i idrætskader og genoptræning. Han kommer her med nogle gode råd til at minimere omfanget og antallet af idrætskader.

Fysioterapeutens gode råd

  1. Stræk gerne ud som fast rutine hver dag 1-2 uger op til fodboldstart. I forlængelse af fodboldopvarmningen (som forhåbentligt eksisterer) bør du bruge 5 minutter på udspænding.
  2. Vær opmærksom på dine fodboldstøvler og din fødder. Dine fødder afslører, hvis støvlerne ikke passer. Overvej specialindlæg til fodboldstøvlerne eller måske at skifte dine støvler ud.
  3. Grundformen bør være der ved sæsonstart. Du bør som minimum kunne løbe 5 km på 30 minutter. Ellers er det bare om at komme i gang! Fodboldspillet bliver kun sjovere af at være i god form.
  4. Dyrk Indendørsaktiviteter og fartleg! Det en god idé at dyrke indendørs aktiviteter eller løbe nogle ture i vintersæsonen. Løb gerne ture i varieret terræn med småspurter og retningsskift – såkaldt fartleg.