Fremtiden for søgeord: Mere og mere longtail

For et par år siden fik man de bedste resultater ud af Googles søgemaskine ved at lave meget brede søgninger på et enkelt eller to ord. Der var ikke nær så meget indhold på internettet som i dag og Googles søgemaskine var endnu ikke tilpas sofistikeret til at kunne sortere de bedste resultater frem gang for gang.

Men det har ændret sig den dag i dag. Med mere indhold på nettet er det også muligt at lave langt mere præcise søgninger og stadig få det rigtige resultat vist. For eksempel skulle du for et par år siden søge “fodboldhandske”; hvis du var i markedet efter at købe en fodboldhandske. I dag kan du i stedet søge “grøn fodboldhandske til mænd størrelse 42” og komme hen til en side med lige præcis denne vare.

Det skaber nogle udfordringer for dig, der sidder og laver søgemaskineoptimering. Ovenstående søgning på 6 ord – og alt generelt på 4 år eller over – er nemlig det, vi kalder “long tail“. Og de søgninger er der mange penge at hente på.

Derfor er long tail guld værd

Mere præcise søgninger betyder, at folk ved mere præcist, hvad de vil have – og kan du servere det for dem, er det også nemmere at opnå en konvertering. Søger du efter en “fodboldhandske” ved du godt hvilken størrelse, du skal bruge, og sikkert også hvad farve, det skal være – derfor er der stadig lang vej til konvertering med en sådan søgning.

Men den præcise med størrelse, farve og køn betyder, du har fundet ud af, hvad du vil have – og nu leder du blot efter en virksomhed, der kan servere dig netop dette.

Long tail er guld værd for en moderne virksomhed – for det er søgninger, der konverterer langt bedre end almindelige, brede søgninger.

Sådan får du long tail søgninger

At få long tail er langt hen ad vejen et spørgsmål om at have mere indholdDes mere indhold og des finere dit site er opdelt, des flere specifikke søgninger har du også mulighed for at få fra Google.

Og det rigtigt spændende ved dette er, at indholdsproduktion er relativt nemt at outsource, har du ikke selv tid til at tage dig af det.

Du kan for eksempel hyre en billig tekstforfatter til at skrive tekster for dig til nye landingssider henvendt long tail søgninger. Du kan også hyre en studentermedhjælper til at opdele din webshop i flere og præcise kategorier, således at du kan blive fanget på flere søgninger.

Eller du kan give opgaven til en SEO-ekspert, der tager alt arbejdet med at finde de nye long tail søgninger, oprette indholdet, udgive det og følge det løbende og forhåbentligt stigende besøgstal.

Kan ikke findes på forhånd som almindelige søgeord

En af de spændende ting ved long tail søgninger er, at du ikke går ind og laver en traditionel søgeordsanalyse først. Der er sjældent særligt mange månedlige søgninger på et long tail ord. Til gengæld konverterer de usædvanlig godt.

Derfor handler det om at skrive meget og ramme bredt.

Ud ad til kan det virke svært, uoverskueligt og med en potentielt lav ROI (Return of Investment) – men glæd dig, når du alligevel går i gang, over, at dine konkurrenter helt sikkert tænker det samme!

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:1151;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:5:"3.5.1";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:1151;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}