Google driller SEO-konsulenterne med manglende PageRank opdatering

 

Ingen Google PageRank opdatering før 2014

Det er nu mere end 8 måneder siden sidste Google Toolbar PageRank opdatering, som skete den 4. februar 2013. Da den seneste PageRank opdatering var seks måneder gammel, var Google’s eneste kommentar til spørgsmålene om, hvorfor der ikke har været en PageRank opdatering siden, “ingen kommentar”.

På Twitter spurgte hollandske Niels Bosch den 6. oktober 2013 Googles chef for søgemaskine spam, Matt Cutts, om der vil komme en PageRank opdatering, før 2014. Matt Cutts svarede “Jeg ville blive overrasket, hvis det skete.”

@nielsboschh spørger Googles Matt Cutts, om der kommer en PageRank opdatering inden 2014.

Kilde: Twitter dialog 6. oktober 2013 mellem Matt Cutts og Niels Bosch om PageRank opdateringer inden 2014.

Dagen efter frigav Google denne video med Matt Cutts, hvor Matt omtaler Google Toolbar PageRank:

Der er blandt nogle konsulenter i SEO-branchen næsten panikstemning, fordi den manglende PageRank opdatering angiveligt gør det sværere for dem at retfærdiggøre salg af links.

Førende SEO-eksperter maner dog til besindelse og påpeger, at Google PageRank ikke endnu er droppet, men indtil videre “blot” opdateret med lavere frekvens.

Samme SEO-specialister påpeger samtidigt, at Google PageRank ikke tager stilling til kvaliteten af indholdet på en hjemmeside eller i en webshop. Google PageRank vedrører i stedet antallet af indgående links, og kvaliteten af de indgående links.

Google har for længe siden meldt ud, at målet er at give brugerne af Googles søgemaskine en bedre oplevelse med servering af det mest mulige relevante indhold, og indhold i bedst mulig kvalitet.

Flere af SEO-markedets deltagere siger samstemmende, at de manglende PageRank opdateringer i sidste ende kan blive til gavn for SEO-kunderne. De fagligt lette konsulenter har nok fået det sværere, men SEO-eksperterne med stor erfaring og faglig dyb indsigt samt solid faglig integritet vil stadig kunne levere et godt stykke arbejde, som giver kunderne “value for money” og positive tal på bundlinjen.