Google fjerner dine søgeord – sådan får du dem igen

Google valgte per 23. september 2013 at fjerne visning af de søgeord, en person har brugt i Googles søgemaskine for at komme ind på ens site. Ændringen skete i selve søgemaskinen og ikke blot i Analytics-programmet, og det er derfor ikke muligt at genskabe dataen i et andet statistikprogram heller.

Det har skabt et problem for de, der udøver søgemaskineoptimering – at kunne se, hvilke søgeord, der har ført til konverteringer på ens site, har nemlig været en gylden måde til at lave Google optimering på de rigtige, konverterende ord.

Den mulighed har vi nu mistet.

Men det betyder ikke, at vi ingen mulighed har for at se, hvilke søgeord vores besøgende bruger. Erhvervsnyhederne.dk har samlet et par metoder herunder til fortsat at trække statistik over søgestrenge brugt på ens website – udenom Google:

Interne søgninger

En mulighed er at benytte de interne søgninger på et website. Det er når en person bruger søgefeltet alene til at søge rundt på dit website. Et sådant søgefelt er typisk placeret oppe i højre hjørne.

Installer eller udvikl en god intern søgemaskine og hold en log, en database, over de søgninger, der bliver lavet. Har du et WordPress website har du mulighed for at installere pluginnet Swiftype, der helt automatisk genererer denne liste over interne søgninger for dig. Sidder du ikke med WordPress findes der flere gode betalte løsninger, herunder Ankiro.

Som en ekstra bonus øger du brugervenligheden på dit site dramatisk ved at tilføje en god søgefunktion. Det er derfor anbefalelsesværdigt uanset, hvad du vil bruge søgedataen til.

Google Webmaster Tools

Det er stadig i mindre grad muligt at hive søgedata ud af Google webmaster tools. Det er slet ikke i samme omfang som med Google Analytics, men koder du et system op ad API’et i Google Webmaster Tools har du mulighed for alligevel at trække en pæn omgang data hver eneste måned.

Flere eksperter i Google optimering spekulerer i, om denne data fortsat vil være tilgængelig i Google Webmaster Tools om et par år – ligesom dataen nu er forsvundet i Google Analytics. Det handler derfor om at udnytte muligheden, mens den rent faktisk er der.

Betal AdWords

Den tredje løsning er at gøre det, som Google gerne vil have, du gør – skærer ned på din organiske Google optimering og i stedet for vælger at bruge penge på AdWords:

Du har ikke adgang til søgeordsstrengen i dit Google Analytics-interface længere.

Men hvis du betaler Google for den samme trafik i form af Google AdWords har du lige pludseligt adgang til dataen.

Hvis du benytter brede søgeord og lave klikpriser har du mulighed for at score en god mængde data med Googles AdWords-værktøj, du herefter har mulighed for at bruge i din daglige Google optimering.

Det er ikke en lige så god løsning som Google Analytics plejede at være – slet ikke før not-provided, skjulte søgninger, blev indført for lidt over to år siden.

Men det er en mulighed til fortsat at lave Google optimering baseret på de søgeord, der rent faktisk skaber konverteringer på ens website og altså ikke bare støj.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:652;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";i:1;s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.0";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:652;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *