Google optimering må ikke stå alene

 

Mange danske virksomheder benytter i dag Google som den fantastiske kilde til trafik, den kan være – men desværre er det ikke alle ditto, der fortsætter med bl.a. konverteringsoptimering og opsalg til kunderne. Det er en skam, siger ekspert.

Google sidder på 95 % af det danske marked for søgninger – Bing og andre mindre søgemaskiner slås om de sidste 5 %. Fordi at Google har en så dominerende skikkelse på det danske marked er det også Google, man optimerer op imod, hvis man som virksomhed ønsker nye kunder.

Google optimering handler om at skabe det bedst mulige resultat for en given bruger på en given søgning – da man derved bliver belønnet af Google med en førsteplads i søgeresultaterne netop på dette søgeord.

“Jeg hjælper i dag mange virksomheder med at lave så gode websites og promovere dem tilpas til, at de får mange interesserede besøgende ind på deres site, men desværre stopper processen for mange virksomheder her”. Det fortæller John Nielsen, der arbejder med Google optimering i virksomheden OnlineSynlighed.dk.

Konverteringsoptimering

Virksomhederne bør udover Google optimering bruge tid på konverteringsoptimering. Formålet er her at få flere af de besøgende, Google optimeringen skaffer ind, til faktisk at blive betalende kunder på websitet.

Konverteringsoptimering – forkortet CRO for det engelske Converstion Rate Optimization – er en disciplin, der er nem at forklare med et eksempel:

For en lokal frisør, der bruger kræfter og penge på at rangere højt i Googles søgeresultater med Google optimering, går konverteringsoptimering ind og sikrer, at 4 personer og ikke blot 2 i fremtiden konverterer på siden ud af 100 besøgende.

Så er den Google optimering, der i forvejen er lavet og bringer 100 besøgende ind på siden, lige pludseligt dobbelt så meget værd – slet og ret fordi, at siden konverterer det meget bedre.

Du kan selve lave konverteringsoptimering

I modsætning til Google optimering, der forudsætter teknisk kendskab og et stort antal ressourcer, er det nemt at lave konverteringsoptimering. Dette handler i store træk om at prøve sig frem.

Med billige værktøjer kan du for et par hundrede kroner om måneden selv lave konverteringsoptimering – prøv bl.a. Visual Website Optimizer og Optimizely. Metoden er her, at du laver en såkaldt splittest – du laver to varianter af dit site, en med en grøn og en med en rød knap, og prøver dig derefter frem for at se, hvilken af de to, der viser sig at konvertere bedst.

Det er ikke sværere end det – det kræver blot, at man bruger de 10 minutter det tager at sætte testen op og derefter er tålmodig i forhold til, at få nok besøgende ind på siden.

Som tommelfingerregel skal gerne et til to tusinde personer igennem en test før end den er statistisk valid, og man derfor har mulighed for at lave ændringer på ens site baseret på testen.

“Jeg anbefaler altid mine kunder også at bruge tid på konverteringsoptimering samtidigt med, at jeg hjælper dem med den daglige Google optimering. På den måde opnår de det bedste afkast af de penge og den tid, de bruger på at tilpasse deres site til både søgemaskinerne og de besøgende”, afslutter John Nielsen.