IT-afdelingen er på retur

IT-afdelingen er på retur

Artiklen indeholder reklamelinks

Der er mange problemer forbundet med at have en intern IT-afdeling i en organisation – en virksomhed, en kommune eller lignende.

Derfor betaler man en meget høj pris for at have den tryghed, at dedikerede IT-folk står klar til at løse ens problemer i det tempo, de opstår i.

Og i det nuværende økonomiske klima er det de færreste virksomheder, der ønsker at have denne tryghed til den pris, det koster at have en intern IT-afdeling. Især fordi, at der i dag findes et bedre alternativ, især økonomisk set, til en intern IT-afdeling.

I dag er det muligt at få abonnement på IT-service. Og det løser mange problemer:

Faste rammer og nemt at budgettere med

Først og fremmest bliver der skabt faste rammer omkring organisationens IT-drift. IT-serviceabonnementet løser en række fast definerede problemer i kontrakten og det sker til en fast pris hver eneste måned.

Det er nemt at budgettere med IT og derved er afsporede IT-omkostninger ikke længere en faktor, der skal frygtes eller beregnes med i organisationens budget.

Samtidigt ved virksomheden præcis, hvilke dele af IT-driften, den med serviceabonnementet ikke længere selv skal tænke på. Det fører os videre til næste fordel..

..stor tryghed

At vide, hvad der er taget hånd om af eksperter til en fast og lav pris, skaber en stor grad af tryghed i organisationen.

IT som problem bliver herved effektivt afvæbnet.

Den tryghed, man får ved at have en intern IT-afdeling, har man nu fået ved hjælp af et abonnement på IT-service i stedet for.

Dette afvæbner også den primære grund til at have en intern IT-afdeling frem for et abonnement på IT-service – når man kan få den præcis samme tryghed, er der meget få gode grunde til at bruge de mange penge og ressourcer, det koster at have en opdateret medarbejderstab i en intern IT-afdeling med den software, den hardware, den uddannelse og de omkostninger, der ellers følger med vejes op imod IT-outsourcingen.

Trygheden er intakt med et abonnement på IT-service. Den tryghed, der lader virksomheden bruge ressourcerne, tiden især, på at skabe resultater på bundlinjen i stedet for at slås med IT’en.

Og så kommer vi til den tredje og sidste gode grunde.

Økonomien

Hvis økonomidirektøren skulle bestemme, ville det meste af IT-arbejdet blive outsourcet.

Det koster uendeligt mange penge at have en intern IT-afdeling – det kan føles som et sort hul at smide virksomhedens midler i.

I modsætning hertil kan man budgettere med et fast beløb hver eneste måned, når man vælger outsourcing af IT-driften. Her er den almindelige IT-drift, samt normalvis også en stor grad af IT-support indregnet – og man skal derfor ikke bekymre sig om de fejl-40, der opstår hen ad vejen, da de bliver løst prompte.

Outsourcing er fremtiden for virksomheder og andre organisationer

Samlet set er det kun “frygten for det ukendte” samt trygheden ved den interne afdeling, der holder danske organisationer fra at outsource deres IT-drift i form af IT-service på abonnementslignende vilkår.

Trygheden kan, som redegjort herfor, stadig bistå. Og det efterlader blot frygten for det ukendte.

Spørgsmålet er nu, hvor lang tid denne frygt holder de danske organisationer fanget i dyre og inkomplette løsninger – hvor lang tid den interne IT-afdeling får lov til at eksistere.

IT-afdeling er allerede på retur. Og det har den været i lang tid.  Det er både økonomidirektøren, bogholderen og resten af virksomheden tilfredse med.