Kan “no cure no pay” SEO optimering lade sig gøre?

No Cure No Pay“No cure no pay”-modellen anvendes ofte til fx provisionslønnede sælgere og konsulenter. Men kan det også lade sig gøre inden for noget så omskifteligt og uforudsigeligt som søgemaskineoptimering?

Det umiddelbare svar er ja – det kan naturligvis sagtens lade sig gøre.

En “no cure no pay”-aftale om SEO optimering involverer typisk, at man som kunde betaler et givent beløb per på forhånd aftalt søgeord, når dette rammer en given placering. Dette kunne fx være top 3 i de organiske søgeresultater.

En anden måde at strukturere det på er ved at gøre det baseret på omsætningen. Denne model er dog mindre anvendt i praksis, da en række andre parametre uden for SEO-firmaets kontrol bringes ind i ligningen – hvor god man som butik er til op-salg og kundeservice fx.

Men der er en række ulemper, du som potentiel “no cure no pay”-klient ifht. SEO optimering skal være opmærksom på.

Dubiøse metoder skaber hurtige, men midlertidige resultater

Den store risiko ved “no cure no pay”-søgemaskineoptimering er, at SEO-firmaet vil benytte sig af dubiøse metoder for at få de ønskede placeringer. Det har altid med SEO været muligt ved hjælp af kortsigtede metoder – fx spam eller cloaking – at komme foran konkurrenterne, men især i de senere år har det været som at spille Tom Cruise i Mission Impossible uden den lykkelige slutning.

Man har mistet placeringerne igen efter lang tids slid og slæb.

Men hvis SEO optimering-firmaet alene aflønnes per faktiske resultater, kan de være nødt til at benytte sig af de dubiøse metoder for at få smør på bordet. De har ikke tid til at lave gedigen og seriøs søgemaskineoptimering. Resultaterne skal skabes hurtigere end dette.

Lange bindingsperioder

En anden risiko er, at “no cure no pay”-søgemaskineoptimering kun kan lade sig gøre, hvis det sker i form af lange bindingsperioder.

De lange bindingsperioder har til formål at sikre firmaet en vis indtægt, når de faktiske resultater er opnået. For selvom kontrakten opsiges, har kunden stadig placeringerne, når SEO optimeringsarbejdet ER lavet. Kunden har derfor incitament til at opsige aftalen i det øjeblik det indledende arbejde er blevet lavet til stor skade for det SEO-firma, der har lavet arbejde.

Det virker også meget “fair” for de fleste.

De lange bindingsperioder kan dog også medføre risiko for at blive bundet i en uheldig kontrakt, hvor man betaler dyrt for søgeord med få besøgende og konverteringer til gengæld, hvis ikke man har set sig for. Og det kan være svært at se sig for, når man køber “no cure no pay” SEO optimering, da man jo i sagens natur ikke ved, hvad det handler om – det er derfor, man ønsker at udlicitere arbejdet med hele optimeringen.

Lav det grundlæggende arbejde – så du ved, hvad du køber

Herfra skal anbefalingen lyde selv at læse op på og lave det grundlæggende arbejde i forbindelse med søgemaskineoptimering. Kun på denne måde har du en jordisk mulighed for at vide, hvad du køber.

Og når du ved, hvad du køber, er du ikke nødt til at ty til metoder som “nu cure no pay” SEO optimering for at undgå at blive snydt. Resultatet kan nemlig meget vel blive netop en uheldig kontrakt, du som kunde er fanget i for op til 24 lange måneder.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:1578;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.6";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:1578;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}