Kommunalvalg på de sociale medier?

 

Kommunalvalget i 2013 er nært forestående og de indledende valgkampsøvelse er for mange politikere allerede nu gået i gang: Arbejdet med at overbevise vælgerne om, at det netop er en selv, der vil gøre det bedst for byen.

Men kommunevalget i 2013 vil adskille sig fra det sidste af slagsen på især ét punkt, vurderer eksperter: En del af slagmarken flyttes fra mødehaller og skoler til internettet.

Her har kommunalpolitikerne en unik mulighed for at snakke med deres potentielle vælgere. Men der er også øget risiko for at blive udstillet for tidligere fejltagelser. Det fortæller John Nielsen:

“Slagpladsen flytter sig i høj grad til Twitter, Facebook og ikke mindst Google Plus. Men når først man skriver noget på internettet er det svært at slippe af med det igen, og det skal politikerne være opmærksomme på.”

John Nielsen nævner, at bl.a. Jeppe Kofoed, Lene Espersen og andre politikere i dag har op til flere negative resultater, hvis man på Google søger efter deres navn.

“Sådanne resultater kan slå en politikers karriere ihjel, hvis deres vælgere vælger at Google deres navn. Og det gør flere og flere. Politikerne får brug for reputation management i stor stil som slagpladsen flytter sig.”

Reputation management skal redde politikere

John Nielsen refererer her til, at det er muligt at lave såkaldt online reputation management mod negative søgeresultater. Det går kort sagt ud på, at positive søgeresultater, eller i hvert fald resultater man selv har kontrol over som en offentlig Facebook-profil eller Google Plus-profil, skal skubbe negative søgeresultater ned på side 2 og 3 på Google.

“Udfordringen med reputation management er dog, at det tager tid. De smarte politikere er allerede i gang med det nu, men jeg tror, der er op til flere, der ryger i fælden, når først kommunalvalgkampen bliver intensiveret om en måned eller to og ledende op til november.”

John Nielsen vurderer ligeledes, at politikerne skal tænke sig om en ekstra gang inden de sletter indlæg på egen Facebook-profil:

“Vi har set flere gange, hvordan politikere er kommet i klemme i medierne for at have slettet negative indlæg på deres Facebook-profil. Der tegner sig et mønster af, at fx Facebook-brugerne mener at have ret til at debattere politik, og det både med positive og negative ytringer, på en politikers officielle side.”

Politikerne har flere muligheder på nettet

Der er samtidigt store muligheder for de politikere, der fra starten af vælger at satse på det digitale medie.

“Et personligt website eller en velkørende Facebook-profil er et eminent redskab til at kapre vælgere” fortæller John Nielsen og fortsætter:

“Man har en unik mulighed for at nå ens vælgere og interagere, noget, som en almindelig valgplakat ikke tilbyder.”

John Nielsen nævner flere kanaler, hvorpå politikeren har mulighed for at være aktiv. Googles søgemaskine kan benyttes i form af Google AdWords-annoncer på politikerens eget navn samt mærkesager; YouTube kan benyttes til videoer med politiske budskaber; Twitter, Facebook og Google Plus kan bruges til at interagere med vælgerne, når de har spørgsmål eller kommentarer og sådan fortsætter listen.

“De politikere, der tager de sociale medier til sig har en unik mulighed for at promovere sig på vælgernes egen banehalvdel. Og de, der allerede nu tænker digital reputation management ind i det kan ikke andet end at vinde på det”, afslutter John Nielsen.