Linkbuilding bliver sværere i 2014

SEO-ekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk er ikke i tvivl, når han kommer med sin analyse for resten af 2013 og 2014:

Det bliver sværere.

“Google har fundet en skrue, de har mulighed for at blive ved med at skrue på, og hver gang falder der en gruppe mennesker, der har været over kanten med deres linkbuilding. Jeg tror ikke de stopper med at skrue lige foreløbigt” fortæller John Nielsen.

Det er blandt andet mængden af såkaldte “eksakte ankertekster”, Google bliver ved med at skrue på. En eksakt ankertekst er hvis du har en virksomhed, der sælger højtalere, og konsekvent kun linker til din side med ordet “højtalere” som linket – den såkaldte ankertekst. Ankerteksten fortæller Google, hvad linket handler om, men det kan blive for meget af det gode:

“Ankerteksten er et af de områder, hvor SEO-branchen har været ude at manipulere med Google. Det har været for nemt at lave mange indgående links med en præcis ankertekst og så ranke på ordet. Sådan er det ikke længere”, uddyber John Nielsen.

Der er ingen faste procentsatser på, hvor mange af ens indgående links, man kan tillade sig at have med eksakte ankertekster. Nogle SEO-eksperter siger 25 %, andre 40 % og nogle 10 %:

“Jeg kender ikke den præcise ankertekstprocentsats, men jeg er ikke i tvivl om, at den bliver mindre og mindre for hver opdatering. Sites, der får deres links helt af sig selv, har en meget lille ratio af links med eksakt ankertekst og det bør vi andre derfor gøre dem efter” lyder rådet fra John Nielsen.

Færre relevante links skaber bedre resultater

Et andet område, hvor linkbuilding kun bliver sværere i 2013 og 2014, er i forhold til mængden af gode links, man kan lave.

“Det er mit indtryk, at Google sætter større og større krav til links for, at de giver værdi. Jeg tror, linkbuilding i fremtiden kommer til at handle om relativt få, men til gengæld meget stærke og autoritative links” siger John Nielsen.

Dette er i modsætning til blot et par år siden, hvor det at have mange links pr. definition var det, der gav resultater.

I dag kan man nøjes med at lave ganske få links – sørger man blot for, at disse links rent faktisk er noget værd, vil man også opleve resultater med ens linkbuilding.

Overvej professionel assistance

Netop fordi, at linkbuilding er et område, hvor det er muligt at komme galt afsted samtidigt med, at du med et par klik på musen kan finde mange tusinde ringe udbydere af linkbuilding på engelsk, anbefaler John Nielsen, at du tager kontakt til en professionel:

“Du kan ente vælge at købe professionel og solid linkbuilding, men er budgettet småt kan du også blot nøjes med at få konkret rådgivning til, hvad du selv skal foretage dig med din linkbuilding. Det kan hjælpe dig med at spore dig ind på den rigtige retning, hvorefter du selv kan tage tøjlerne og udføre det praktiske arbejde forbundet med linkbuilding” forklarer John Nielsen.

Linkbuilding vil fortsætte med at være en af de ting, der virkeligt skaber resultater i fremtiden – men det er samtidigt et af de områder, hvor man som køber skal passe på.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:725;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";i:1;s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.0";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:725;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *