Skal netbutikker stadig bruge Swipp?

Hvad betyder det at Nordea er gået med i MobilepayDer er nu gået lidt tid, siden Nordea torsdag d. 13. oktober fra morgenstunden udsendte en pressemeddelelse, der bekendtgjorde, at de trådte ud af samarbejdet om Swipp og ind i et samarbejde med Danske Bank og Mobilepay.

Dette kom som en stor overraskelse for de fleste andre i bankverdenen, der altså ikke var blevet advaret på forhånd. Det kom også som en stor overraskelse for forbrugerne, som det dog ikke har betydet alverden for, og som det heller ikke kommer til at betyde meget (negativt) for.

Nu har vi så haft noget tid til at gå og tygge lidt på nyheden: To af landets største banker er nu gået sammen om MobilePay, der i forvejen havde et stort forspring i forhold til Swipp. Lillebror Swipp er resultatet af et samarbejde mellem 70 – eller rettere: 69 – af landets øvrige banker, blandt andre SparNord, Nykredit, Arbejdernes Landsbank, Sydbank, Jyske Bank og også en lang række mindre banker.

Fordelen ved at bruge Swipp

Fordele ved at bruge SwippSwipp blev lanceret 4 måneder efter MobilePay, men selvom det ikke havde behøvet at betyde noget stort forspring, så er det kommet til det alligevel. MobilePay var nemlig firstmover på markedet, og har derfor lynhurtigt kapret danskernes bevidsthed. Det ses også i brugertallet, hvor MobilePay har svimlende 3,2 millioner brugere sammenlignet med Swipps 0,8 millioner brugere.

Selvom MobilePay og Swipp ved første øjekast ser ud til at være to ens betalingsløsninger, så er der en grundlæggende forskel: MobilePay er knyttet til brugerens DanKort/ MasterCard, mens Swipp er knyttet til bankkonti. Det betyder, at Swipp faktisk er billigere at bruge kommercielt.

For at bruge MobilePay skal man som forretning nemlig have en dyr betalingsløsning hos Nets, og der er et gebyr på kortbetalinger. Det er der derimod ikke på Swipp-overførsler, som på den måde bliver billigere at anvende, fordi man kommer uden om transaktionsgebyret.

Ekspertens råd til netbutikkerne

”Der er ingen tvivl om, at betaling via mobilen er fremtiden. Udenlandske betalingsapps vil også finde vej ind på det danske marked og give MobilePay og Swipp kamp til stregen. Det interessante bliver at se, hvordan Nets vil klare konkurrencen.” udtaler John Nielsen, der er direktør for online marketing bureauet OnlineSynlighed.dk. Han arbejder til daglig med forskellige virksomheders online tilstedeværelse og yder konsulentbistand inden for søgemaskineoptimering, online markedsføring og webdesign.

John Nielsen råder netbutikkerne til at fortsætte med at bruge både Swipp og MobilePay: ”Har man en webshop, er der ikke nogen grund til at skrotte Swipp og kun bruge MobilePay. Mit råd er i stedet at bruge begge løsninger i sin webshop for på den måde at holde sig til hos begge målgrupper.”

Fremtidens betalingsløsninger

Selvom MobHvad er fremtidens betalingsmulighederilePay og Swipp gør det godt på det danske marked lige nu, fordi de er firstmovers på området, trækker en ny front ind fra vest – nærmere bestemt det store udland, ført an af USA. Her er man nemlig, hvad angår mobile betalingsløsninger, længere fremme på området.

Nogle af udlandets helt store spillere såsom Apple Pay, Android Pay og Samsung Pay vil forventeligt træde ind på det danske marked, så snart de får mulighed for det. Det betyder, at der bliver kamp til stregen for MobilePay og Swipp, ligesom Nets også vil få problemer med at holde netbutikkerne til deres ild.

Med udsigten til et elektronisk DanKort, der ligger i telefonen, kan MobilePay og dets konkurrenter faktisk på sigt blive helt overflødige. Hvordan fremtidens betalingsløsninger bliver skruet sammen er altså ikke helt nemt at sige, da der er flere forskellige bud på, hvordan det skal løses. Hvem ved – måske er der om 10-20 år slet ikke behov for at have en fysisk tegnebog, hvis også kørekortet, sygesikringsbeviset og lignende formår at blive digitaliseret.

Tagged under