Nye regler om databehandling stiller krav til adressering

Databehandling

Den 25. maj næste år træder en ny persondataforordning i kraft. Det betyder blandt andet, at alle de virksomheder der arbejder med persondata skal følge nogle nye retningslinjer, når det kommer til behandling af dataene.

Formålet med den nye persondataforordning er først og fremmest at ensrette reglerne i hele EU uanset om man arbejder med adressering, sociale medier eller blot sender et nyhedsbrev ud til sin kundegruppe.

Den nye persondataforordning skal desuden sikre forbrugerne og de registreredes rettigheder, så de får mere kontrol over de data, som de har opgivet – både til det offentlige og til private virksomheder.

Hvad er persondata?

Persondata er et ekstremt bredt begreb. Det dækker nemlig over alle de informationer og alt den data, der kan bruges til at identificere en person. På den måde kan man altså sige, at anonymiseret data ikke kan betegnes som persondata. Det kræver nemlig, at det er teknisk mulige at identificere den konkrete person ud fra informationerne.

Persondata kan for eksempel være:

  • Navn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Uddannelse
  • Helbred
  • Billeder
  • IP-adresser
  • Betalingsoplysninger

Derudover kan adfærd på nettet også oplyse virksomheder om persondata. Her er der blandt andet tale om cookie-identifikationer og historik over tidligere køb på nettet.

Det betyder persondataforordningen for din virksomhed

Persondataforordningen

Rigtig mange virksomheder håndterer hver dag persondata for kunder, medarbejdere eller registrerede brugere. Den nye persondataforordning får derfor også stor betydning for mange forskellige typer af virksomheder i hele Danmark.

De nye regler er altså relevante for både større virksomheder, der arbejder med for eksempel forsendelse og adressering, for webshops og for mindre virksomheder der har adgang til oplysninger om deres ansatte.

I praksis betyder det, at virksomheder skal udarbejde en fortegnelse over hvordan data bliver behandlet – og hvilken persondata der er tale om. Alt skal fremover dokumenteres, hvilket betyder, at samtykker skal gemmes og alle registrerede data skal logges med både dato og version.

Derudover kræver de nye persondataforordning, at der skal ryddes op i det allerede indsamlede og registrerede data, og der skal tilmed indføres slettepolitikker, så det indsamlede data slettes med jævne mellemrum.

Derfor skal der nye regler til

For mange virksomheder vil den nye persondataforordning måske virke uoverskuelig og en smule nytteløs. Det er bare sådan, at vi i dag har mulighederne for at indsamle data mere end aldrig nogensinde før. Både internettet og sociale medier især har mulighederne for at overvåge brugere og lære dem at kende gennem brugernes adfærd, og hvordan de interagerer med andre.

For at man som bruger og som kunde kan have tillid til de steder, hvor man oplyser om data, er det afgørende at have et regelsæt. På den måde skabes der tillid mellem den registrerede og den person, der har ansvaret for den indsamlede data.

Den nye persondataforordning har altså mange formål, men vigtigst af alt skal den sikre, at den indsamlede data udelukkende bruges til det, man må bruge den til, så den ikke misbruges.

wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:3;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:1;s:13:"tweet_log_ids";a:0:{}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}