Nye tilstande med mobile arbejdspladser ændrer behovet IT-support

For 7-10 år siden havde man en arbejdscomputer stående på arbejdet. Det var den eneste computer, man havde, og når man tog hjem lavede man ikke mere arbejde. Arbejdet blev udført på ens pind.

Sådan er det ikke længere.

Tiderne skifter hurtigt og i dag har vi bærbare computer, tablet computere og mobiltelefoner, der alle sammen kan tilgå internettet. De tillader os derved at lave arbejde på farten – og ikke blot på den stationære stående på arbejdet.

Dette ændrer behovet for IT-support markant i de danske virksomheder.

Ændrer – men mindsker ikke

Behovet for IT-support i de danske virksomheder går fra at omfatte en stationær computer til nu også at omfatte bærbare, tablets og mobiltelefoner.

Behovet mindskes ikke som følge af de nye arbejdsgange – tværtimod. Med flere enheder er der flere potentielle døre, hvor man som medarbejder eller ejer af en virksomhed kan lukke fremmede ind i virksomheden.

Ens antivirus, firewall, antispyware og lignende skal derfor være velkørende som en smurt maskine på alle enheder, hvor man tilgår ens arbejde, af hensyn til IT-sikkerhed.

Med hensyn til IT-support er billedet det samme. Flere enheder er lig med flere måder, hvorpå systemer ikke kan spille sammen og det daglige arbejde derved kan blive besværet.

Langt fra al software i danske virksomheder virker på kryds og tværs af platforme og operativsystemer – det er virksomhederne nødt til at tage in mente, når de overvejer deres behov for IT-support.

Nye problemstillinger at tage hensyn til

De nye problemstillinger betyder, at behovet for IT-support vil være størst her de kommende år. At bruge bærbare computere og mobiltelefoner til ens arbejde er stadig relativt nyt for danske virksomheder – og derfor er der også mange problemstillinger, der ikke er fundet en endelig løsning til.

IT-supporten kan hjælpe en videre og agere tovholder på projekter, der har til formål at gøre det nemmere at arbejde på kryds og tværs af enhederne.

Endnu mere mobil i fremtiden

Mobiltelefoner bliver dobbelt så stærke hver 18. måned uden at prisen stiger – det forudsætter Moores lov, der har vist sig at passe til en imponerende grad. Derfor vil der også kun være mere mobil, mere bærbar og mere tablet at tage hensyn til i fremtiden for virksomhederne.

Det afspejler behovet for IT-support ligeledes.

At man har brug for at inkorporere de nye enheder i virksomhederne – og derved se ens behov for dygtig IT-support stige, hvilket er en udgift på kort sigt – skal dog ses som en bi-effekt af de store muligheder, det bunder i.

Med mobiltelefoner og bærbare computere har de danske virksomheder mulighed for at opnå en hidtil uset fleksibilitet og mobilitet i deres arbejde. Man er ikke længere bundet til den stationære computer, der står på virksomhedens fysiske adresse. En nødsituation kan løses overalt på kloden med internet og virksomheden kan tjenepenge uanset, om folk sidder på virksomhedens adresse eller ej.

Fleksibiliteten og mobiliteten vundet ved dette skaber unikke fordele i et globaliseret marked – fordele, der langt overgår de få forhindringer enhederne skaber (og som IT-supporten lige så hurtigt løser).

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:925;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:5:"3.0.3";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:925;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *