Vi går stadig ofte til frisør – krise til trods

Vi-går-stadig-ofte-til-frisør---krise-til-trodsI en krise er det altid luksusvarerne, der ryger først. Dem, man i virkeligheden ikke har brug for og udmærket kan spare væk. Et eksempel på en sådan luksusvare er for mange en tur til frisøren – men i Hammel er ejeren af Hairtrends, Mette Jakobsen, ligeglad med krisen og vækster fortsat sin frisørvirksomhed.

At være frisør er rigtigt sjovt, når vi er i en højkonjunktur og folk har mange penge mellem hænderne, der tilmed sidder ret løst. Men i den nuværende recession, en lavkonjunktur der startede i slutningen af 2007, har mange frisører fået væsentligt sværere tider.

I Hammel er Mette Jakobsen dog med hendes frisørsalon Hairtrends gået imod recessionen og er uanset krisen vækstet:

“Vi oplever en stadig stigende interesse for at gå til frisøren og lukker ikke ned lige foreløbigt. Det går godt og det er jeg stolt af.”

Kunsten at give mere til kunden

Vi-går-stadig-ofte-til-frisør---krise-til-trods_intextHvad Hairtrends blandt andet er overlevet på er ved at gøre mere til kunderne end blot en klipning. Selve klipningen som produkt kan underbydes af andre frisører og endda ofte klares af familiemedlemmer. Derfor får man hos Hairtrends nærmere end oplevelse end blot en klipning.

Oplevelsen af at få et frirum i hverdagen og en behagelig time eller to sælger. Det gør det også, at man hos Hairtrends kan få professionel rådgivning til den bedste frisure. Og som prikken over i’et er det muligt at købe hårplejeprodukter til lave priser efter klipningen så man får det bedste ud af ens klipning.

Alt sammen medvirkende til at holde hovedet over vande.

Ikke kun frisører er ramt

Frisører er blot et eksempel på et af de servicefag, der er blevet ramt af recessionen.

Også rengøringsbranchen og håndværksbranchen, herunder tømrer og malere, har haft det svært. Private har haft svært ved at prioritere det at få malet huset af en professionel, eller at udbygge entreen, når det har været småt med pengene.

For sidstnævnte gruppe har det dog hjulpet meget, at regeringen nu for andet år i træk har indført et håndværkerfradrag for 15.000 kroner per person i en husstand. Dette gør det billigere at købe håndværkerhjælp eller rengøringshjælp til hjemmet – men fradraget hjælper ikke alle brancher, og det bliver ikke billigere at besøge frisøren i Hammel. Denne udgift er dog ikke fradragsberettiget som for eksempel en energirenovering af hjemmet er.

Det hjælper at være ekstraordinær

En måde at overleve en recession på er ved at skille sig ud. Det kan være ved enten at være den billigste, som alle prisjægerne går til, eller den bedste, som alle de med en klar prioritering går til.

Et eksempel på sidstnævnte er den danske frisør Gun-Britt Zeller. Netop Gun-Britt er kendt fra bl.a. TV2 og har ingen problemer med at finde kunder til hendes frisørsaloner trods priser på cirka halvandet tusinde kroner for kvinder og cirka tusinde kroner for mænd.

Hairtrends skiller sig ligeledes ud ved at levere både en dygtig klipning, rådgivning og en oplevelse til en lav pris i lokalsamfundet i Hammel.

De, der skiller sig ud som den bedste, den billigste eller den mest ekstraordinære på anden vis overlever selv den værste recession siden 1930’ernes USA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *