Ønsket om Cloud computing påvirker behovet for it-support

 

Når virksomhedens software, mail, kartoteker, kataloger, værktøjer og alt andet rykkes online i form af cloud computing, sker dette fordi, der er et ønske om konstant online IT.

Konstant online IT, man som virksomhed har mulighed for at benytte uanset hvor i verden man befinder sig med ens bærbare computer, blot der er en internetforbindelse. Konstant online IT og cloud computing skaber store muligheder og en hidtil uset fleksibilitet og mobilitet for de danske virksomheder.

Det skaber dog også et øget behov hos de samme virksomheder for IT-support – stabil IT, konstant online IT, forudsætter det helt rigtige set-up både på hardware- og softwareniveau.

Kan ikke læne sig tilbage

En tidligere udbredt misforståelse, der dog er på tilbagegang, er, at man kan læne sig helt tilbage som virksomhed i det øjeblik, man får cloud computing opsat. Dette gælder både i forhold til IT-sikkerhed og IT-support – men det er ikke tilfældet med hverken eller.

At bryde ind på den eller de servere, der er rygsøjlen for ens cloud computing er ikke lige til – men har en angriber adgang til ens egen computer, er der ikke desto mindre nem adgang. IT-sikkerhed i forhold til cloud computing dækker dette. De virksomheder, der her tror, de kan læne sig tilbage i forhold til cloud computing og sikkerhed, risikerer at få fingrene hårdt i klemme.

Ligeledes gælder det med cloud computing. At ens software er tilgængelig online 24/7 er ikke lig med, at man kan tilgå den på samme måde. Der kan opstå fejl både hos cloud computing-udbyderen og på ens egen terminal. IT-supporten går her ind og skaber de broer, der skal til for at nyde alle fordelene, cloud computing tilbyder.

Ikke alle virksomheder klar til data i skyen

Cloud computing har i mange år været udråbt til den store revolution inden for IT. Det er alle eksperter enige om. Hvad de dog ikke er helt enige om er hvornår, den store revolution for alvor sker. Mange danske virksomheder er allerede rykket over på cloud computing – naturligvis med accept af det øgede, eller om man vil ændrede, behov for IT-support

Det er dog ikke alle virksomheder, der endnu er klar til at flytte alt op i skyen.

For mange virksomheder indbefatter det nemlig en større investering i migrering af software. Skal ens software gå fra at være tilgængelig på en stationær computer stående på arbejdspladsen og til at være tilgængelig døgnet rundt på servere spredt omkring, kræver dette, at softwaren understøtter den nye platform.

Det gør software udviklet for år tilbage ikke altid.

Derfor skal softwaren migreres over til cloud computing – og det kan ende med at stå en virksomhed dyrt at få denne migrering gennemført.

Cloud computing skaber en række fordele, der er svære at overse – den suveræne mobilitet og fleksibilitet som de primære. Det forudsætter dog det rigtige set-up, at der stadig er tænkt over IT-sikkerhed i begge ender, et ændret og eventuelt øget behov for IT-support og under alle omstændigheder hjælp til den indledende fase.