Problemer med el-cyklers batterier

elcykelBatterierne i de moderne el-cykler er meget kostbare og deres levetid er generelt ikke særlig lang. Det oplyser forhandlerne ikke om, og det er svært at få sin reklamationsret på el-cykelbatterier gjort gældende. Det er hovedbudskaber, som ikke er til at tage fejl af i DR1’s Kontant, som blev vist i denne uge.

Programmets udlægning ærgrer importerer og forhandler af el-cykler, Johnny Nielsen fra Toprobot.dk. Johnny Nielsen oplever at udsendelsens budskaber er unuancerede, og at de skaber myter. Ja faktisk så meget, at det måske vil afholde nogen fra glæderne ved at eje og benytte en el-cykel.

Eksperten i el-cykler går derfor i rette med flere af de myter, som Kontant programmet bringer til torvs.

Første myte: El-cykelbatterier er dyre at udskifte

“Det er rigtigt at nye lithium-ion-batteri til el-cykler koster mange penge. I Kontant-indslaget omtales priser i omegnen af 3000 kroner for et lille standardbatteri på 8,8-10 Ah. Det er formentlig en realistisk pris. Men programmet nævner ikke, at det er muligt at købe en el-cykel med et kvalitetsbatteri fra start og herved helt undgå, at det bliver slidt alt for hurtigt op, fortæller ekspert i el-cykler Johnny Nielsen fra Toprobot.dk.

Anden myte: For kun 500 kr. kan et el-cykel batteri repareres og blive bedre end nyt

“Det er korrekt at det ofte er muligt at reparere batterier til el-cykler, og endda i mange tilfælde med udemærket resultat. Jeg har fået repareret flere batterier til forskellige maskiner for uheldige kunder, men har desværre flere gange oplevet utilfredsstillende resultater. Der er derfor, jeg oftest foretrækker at udskifte de få uheldige kunders batterier,” svarer Johnny Nielsen, Toprobot.dk.

Tredje myte: Forhandlerne fortæller ikke om de dårlige batteriers ringe levetid

“Det er ærgerligt at visse forretningskæder, hvor kunderne ikke betjenes af fagfolk, skal være ene repræsentanter for hele branchen. Hos os – og hos mange andre ordentlige steder – bliver man ikke blot informeret om, at et batteri er at betragte som en sliddel. Man får derudover detaljerede og saglige instruktioner om, hvordan et el-cykel batteri vedligeholdes bedst, så dets levetid forlænges mest muligt,” oplyser Johnny Nielsen, Toprobot.dk.

Myte nummer fire: Det kan være svært at hævde sin reklamationsret

“Desværre er det korrekt. Der er faldet dom i en sag om et robotstøvsuger batteri, hvor en forhandler fik medhold i, at denne ikke behøvede at lade batteriet falde ind under reklamationsretten, fordi batteriet må betragtes som en sliddel. Vi ser dog bort fra denne dom og bytter batterier, hvis de ikke kan holde i de to år. De batterier, som vi bruger, af en sådan kvalitet, at dette er en meget begrænset udgift for os. Men forhandleren, der bliver hængt ud i Kontant-udsendelsen, kan altså godt have juraen på sin side,” svarer Johnny.

Femte myte: Styringen i el-cyklers batterier sikrer ikke mod underspænding

“Man bør vel stole på specialisten, der siger at de billige el-cyklers batterier ikke er sikret mod underspænding. Men det gælder ikke for hele el-cykel branchen. I forbindelse med valg af leverandører af både cykler og reservedele, lagde jeg et grundigt forarbejde i at sikre, at jeg vil kunne stå inde for den kvalitet overfor mine kunder. Derudover anbefaler jeg som nævnt også 20 Ah batterier. Det er batterier med minimum den dobbelte kapacitet i forhold til de, der blev vist i Kontant udsendelsen. Det betyder, at selv hvis batteristyringen skulle svigte, vil et batteri med så høj kapacitet selvfølgelig ikke så ofte blive udsat for underspænding end et batteri med lav kapacitet, der i øvrigt belastes til det yderste,” oplyser Johnny Nielsen, Toprobot.dk.

Myte nummer seks: Er batteriet brugt, må du stige af el-cyklen og gå

“Den første uheldige kunde i Kontant udsendelsen fortæller, at hun måtte stige af cyklen og gå, fordi cyklens batteri brød sammen. Jeg selvfølgelig ikke udtale mig på vegne af alle markedets el-cykel forhandlere, men alle  de el-cykler, jeg har set, vil kunne fungere som helt almindelige cykler, hvis batteriet er blevet fladt. Vælger man en cykel med ordentlige gear, vil det som regel altid være knapt så belastende at cykle som at gå,” svarer Johnny Nielsen, Toprobot.dk.


wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:1541;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.6";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:1541;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}