Rapport: salget af elcykler stiger til 37,9 millioner årligt i 2020

 

Forhandlerne af elcykler i specielt Kina går en lys fremtid i møde. En næsten ny rapport fra Navigant Research slår fast, at salget af elcykler på globalt verdensplan vil fortsætte med at stige stille og roligt frem mod 2020. Rapporten estimerer, at der i 2020 vil blive solgt 37,9 mio. elcykler på verdensplan, hvilket er en klar stigning fra i dag, hvor det samlede tal pr. år ligger på 30,6 mio. elcykler.

Elcykler går som varmt brød i Kina

Rapporten fortæller ligeledes, at stigningen i salget formentligt skyldes urbanisering. Med dette menes der, at befolkningstallet forventes at stige fremover, hvorfor det især i storbyerne vil blive endnu mere praktisk, at kunne komme let og elegant rundt i gaderne, når befolkningstætheden ligeledes vokser.

Det er specielt i Kina, at befolkningen er vilde med elcykler. Rapportens beregninger og analyser viser tilsammen, at Kina fra i dag til 2020 vil tegne sig for hele 90 procent af verdens samlede elcykel-salg.

I dag bruger så mange kinesere allerede en elcykel, at myndighederne allerede har forbudt elcykler eller overvejer dette, fordi den øgede fart, som man kan nå op på, har ført til flere uheldige ulykker i myldretiden.

I andre små lande såsom Danmark vil et påbud dog næppe komme på tale, da befolkningstætheden og trafikken selv i de store indre byer aldrig vil komme i nærheden af de tilstande, som man oplever i asiatiske metropoler som Beijing, Shanghai, Tokyo osv.

Store sundheds- og miljømæssige effekter

Udviklingen inden for elcykler bærer ligeledes to store fordele med sig. Mest indlysende er nok den sundhedsmæssige effekt, som opnås ved at flere og flere mennesker tager cyklen fremfor bilen – flere får dermed automatisk mere motion og en bedre kondition.

Forhåbentligt kan dette betyde, at landenes problemer med overvægt og behandling af dette kan nedsættes kraftigt med denne udvikling. Samfundsøkonomisk kan elcyklen altså også være med til at gavne, ifølge rapporten.

Endelig er de miljømæssige fordele ved elcyklen store, da en persons daglige CO2-udslip nedsættes til nærmest ingenting, når blot vedkommende tager cyklen i stedet for bilen – også selvom arbejdspladsen måske kun ligger 5 km væk fra vedkommendes bopæl.

De store miljømæssige udfordringer med global opvarmning som den største af dem alle kan samlet set måske afhjælpes ved denne stigning i salget af elcykler, håber og tror flere miljøoptimister.

Ungdommen begynder også at røre på sig

Siden elcyklens fremkost på markedet har det primært været de ældre befolkningsgrupper, som har taget den til sig. Størstedelen af de danske elcykler i dig bliver ligeledes solgt til ældre mennesker, der eksempelvis ikke har de samme kræfter i benene som tidligere, og derved kan få stor glæde af elcyklens support.

Alligevel begynder ungdommen nu også at røre på sig. Flere og flere unge i storbyerne begynder at kunne se det smarte og moderne i, at have en cykel, som både er billig i drift og lidt hurtigere end de normale cykler, fastslår rapporten ligeledes.

Rapportens estimater for fremtiden er beregnet ud fra forskellige markedskræfter, vækst, teknologi og regeringers politiske tiltag i henhold til elcykler på verdensplan.