Så vigtige er brugeranmeldelser for virksomheder

 

Forbrugere søger efter alle former for viden på nettet. De vurderer både produkt og producent på baggrund af de såkaldte brugeranmeldelser.

Hvis anmeldelserne fra andre forbrugere er gode og positive, vil forbrugerne være mere tilbøjelige til at investere i produktet eller ydelsen.

Forbruger anmelder nemlig både virksomheder, service og produkter, og hvis en potentiel kunde kan læse sig frem til, at en tidligere kunde har haft en dårlig oplevelse, er de hurtigt videre til konkurrenten.

Anmeldelsessider er ekstremt let tilgængelige, og der findes tonsvis af måder hvorpå forbrugere kan anmelde virksomheder. Det kan ske gennem sociale medier, Google eller ved hjælp af sider som TripAdvisor og Trust Pilot.

Hvis en virksomhed eller et produkt generelt har gode anmeldelser, bliver forbrugeren bekræftet i købet, og på den måde bliver en potentiel kunde til en reel kunde. Hvis anmeldelserne derimod er negative, kan det have enorm stor betydning for virksomhedens omdømme og omsætning. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed ved præcis, hvordan man håndterer dårlige anmeldelser.

Online Reputation Management

En af de værktøjet man kan tage i brug, når man skal håndtere negative anmeldelser er Online Reputation Management.

I Online Reputation Management indgår mange forskellige ting, men fælles for dem alle er, at det er nødvendigt, at man som virksomhed tager hånd om de negative anmeldelser. Det gør man ved at besvare dem på den helt rigtige måde.

Svarene skal være konstruktive, og være et forsøg på en løsning til forbrugernes konkrete problem eller dårlige oplevelse.

En god håndtering af dårlige anmeldelser hjælper nemlig ikke bare den enkelte utilfredse kunde, men sender samtidig et godt signal til andre potentielle kunder.

Brugeranmeldelser har betydning for søgemaskineoptimering

De fleste ved, at det er vigtigt for virksomheder at være synlige på nettet. Det handler om at være tilstede der, hvor de potentielle kunder er. For at opnå en god tilstedeværelse på nettet gør flere og flere virksomheder brug af søgemaskineoptimering.

Synlighed på nettet måles på mange parametre. En af dem er brugeranmeldelser. De har nemlig også en stor betydning for en sides søgemaskineoptimering. Anmeldelserne har ikke, ligesom andre dele af søgemaskineoptimering, direkte betydning for en sides synlighed, men de viser søgemaskiner som for eksempel Google, at en virksomhed har en aktiv side, hvilket er en af de parametre, som Google bruger til at bedømme en sides troværdighed.

Gode anmeldelser giver desuden andre potentielle kunder tillid til virksomheden, hvilket vil gøre dem mere tilbøjelige til at handle fra netop den virksomhed eller producent.

Gode anmeldelser og en god håndtering af de negative har altså en meget stor betydning for virksomheders synlighed, omdømme og i sidste ende også for omsætningen. Derfor bør virksomheder sætte ressourcer og tid af til at overvåge og håndtere alle former for brugeranmeldelser på alle platforme.