SEO handler i dag om kvalitet – kvantitet er passé

 

Søgemaskinerne var for et par år siden ikke nær så sofistikerede, som de er i dag. Derfor har fokusset inden for søgemaskineoptimeringsbranchen også vendt sig fra kvantitet til kvalitet.

Det har især betydning for så vidt angår den meget vigtige linkbuildingdisciplin. Linkbuilding handler om at skabe indgående links til ens website. Links bliver nemlig af søgemaskinerne set som anbefalinger, og anbefaler relevante og relaterede sider ens website skaber dette også resultater i søgemaskinerne.

“For et par år siden solgte mange SEO-rådgivning, og især linkbuilding, på antal, du fik så og så mange links for et specifikt beløb” fortæller SEO-rådgiver John Nielsen fra den onlinebaserede virksomheden OnlineSynlighed.dk i Østjylland og fortsætter:

“Det er skiftet i dag, hvor du betaler langt mere for et enkelt link, men hvor linket til gengæld er relevant, skaber besøgende og har betydning for dit sites placering i søgemaskinerne”.

De websites, der har gjort et stort stykke arbejde med at skabe store mængder af indgående links uanset relevansen for et par år siden står i dag og risikerer straf. Google har nemlig ændret deres algoritmer, således at tilpas mange irrelevante (spammy) links kan devaluere et helt domæne i søgemaskinerne.

“De, der løb en risiko for et par år siden med store mængder ringe links, betaler også prisen her i dag” fortæller John Nielsen.

Sværere at sælge søgemaskineoptimering

Googles nylige algoritmeændringer har til formål at gøre det sværere at manipulere med søgemaskinen.

I stedet for ønsker Google, at websiteejerne “gør sig fortjente” til deres topplaceringer. At gøre sig fortjent til placeringen betyder oversat, at man skal levere det bedste søgeresultat på en given forespørgsel fra brugeren.

“I dag bruger vi mere tid på at skabe en fantastisk side for brugeren, en sand ressource, og mindre tid på promoveringen og linkbuildingen” fortæller John Nielsen og uddyber:

“Også her er fokus ændret til det gode for brugeren”.

Google kom under kritik

I starten af 2011 var Google under kritik fra flere danske medier for deres dårlige søgeresultater.

Det var for nemt for de, der kendte spillet, at købe et nyt domæne og få dette til at rangere i toppen af søgemaskinerne for alle mulige forskellige termer. Det skete med sider, der ikke var af tilpas kvalitet som de sider, der lå under den. Og det var brugerne trætte af.

“Google tjener ikke penge, hvis ikke vi bruger deres søgemaskine. De har derfor været nødt til at gøre noget drastisk for at sikre, at brugerne ikke flygtede som følge af de dårlige resultater, og det har skabt nogle omfangsrige ændringer i deres algoritmer” forklarer John Nielsen.

Adspurgt, om ændringerne har været en succes set fra den almene brugers synspunkt, tager SEO-rådgiver John Nielsen hatten af:

“Det er lykkes Google at servere bedre søgeresultater og få en hel industri til ikke at handle om manipulation, men til at skabe gode websites og hjælpe brugeren videre – og det skal Google have ros for” afslutter han.

Den seneste algoritmeændring hedder Hummingbird og er fra september 2013. Denne har dog haft til formål at binde brugerens relaterede søgninger efter hinanden sammen og udvide bruge af Googles egen Knowledge Graph og har altså ikke tilsigtet forbedring af søgeresultaterne i forhold til de linkede siders kvalitet.