Et godt og gammelt ordsprog lyder, at “sharing is caring“. Det at dele er en god ting. Det gælder ogsÃ¥ inden for linkbuilding, hvor det at dele ud af ens ekspertviden kan være med til at skaffe indgÃ¥ende links til ens website og skaffe opmærksomhed omkring ens sag og ens virksomhed.
Med sharing is caring mener vi at dele ud af de ting, ens virksomhed lever på.
Lever du eksempelvis af at sælge online markedsføring, fx linkbuilding og søgemaskineoptimering, kan det at skrive stolpe op og stolpe ned om hvad du gør bringe opmærksomhed til dig. Opmærksomheden kommer, fordi du skriver nyttig viden ned, konkullegaer kan bruge.
Du bør ikke være bange for at skrive alle dine forretningshemmeligheder ned – skaberne af podcastet om online markedsføring ved navn The Industrious Geeks, Søren Riisager og Mikael Rieck, har tidligere sagt, at hvis 100 personer hører et givent tip rykker maksimalt en af dem pÃ¥ det.
Arbejder du som frisør, kan din fremstilling af forskellige hårfrisører og dine anmeldelser af shampoo, voks og så videre vise dine potentielle kunder, at du er en sand ekspert på området og at du derfor er det bedste valg for dem som frisør.
SÃ¥dan deler du din ekspertviden
PÃ¥ din virksomheds website bør du lave en blog. Hvis ikke dit CMS i forvejen understøtter blogs, kan du pÃ¥ et subdomæne eller i en mappe for sig selv installere CMS’et WordPress, hvilket er skabt netop med blogging in mente.
Her begynder du at skrive indlæg, der fremviser din ekspertviden.
Del dine indlæg pÃ¥ de sociale medier – Facebook, Twitter, Google Plus og hvor du ellers er aktiv. Send dem ind som nyheder pÃ¥ Amino.dk, Anyhed.dk og tilmeld dem Overskrift.dk.
Dette er med til at skabe et minimum af opmærksomhed omkring dine indlæg.
Skriver du i sandhed gode indlæg med konkrete tips og ekspertviden inden for dit felt, andre kan bruge, vil snebolden langsomt begynde at rulle.
Ikke alene skaber du her opmærksomhed omkring dig selv og din ekspertviden, men du bygger også links til dit website i processen. Og når først snebolden er begyndt at rulle, vil de, der følger dig, helt automatisk begynde at linke til dit gode indhold ligeledes.
Content marketing
Det, at markedsføre sig ved hjælp af godt indhold, kaldes ogsÃ¥ undertiden for “content marketing” – altsÃ¥ indholdsmarkedsføring pÃ¥ dansk.
Dette er i modsætning til traditionel markedsføring, hvor man afbryder den potentielle forbruger med hvad denne har gang i – det sker med en annonce. Typeeksemplet er reklamer i fjernsynet, hvor programmet afbrydes af programmer. Hvis du bladrer i en avis og ser en annonce bliver du afbrudt – du har ikke købt avisen for at se reklamer, men for det redaktionelle indhold.
Med indholdsmarkedsføring afbryder du ikke dine potentielle kunder midt i deres gøren og laden – i stedet for trækker du dem til din virksomhed med godt indhold og brugbar information til dem. Og i løbet af denne proces sætter du dig selv i spil som en ekspert samtidigt med, at du bygger gode links til dit website.
Hvis du ønsker at læse mere om gammel vs. ny markedsføring anbefaler vi pÃ¥ Erhvervsnyhederne.dk at læse bøger af amerikanske Seth Godin – herunder især Purple Cow og All Marketers Are Liers.