Synlighed på nettet kan ses på bundlinjen

 

Synlighed på de forskellige online-kanaler resulterer i et bedre resultat på bundlinjen. Så enkelt kan det siges – det siger i hvert fald ejeren af OnlineSynlighed.dk John Nielsen.

Nye tal fra 25. juni på Danmarks Statistik viser[1], at næsten 3.3 millioner danskere handler på nettet. Det svarer til 72 % af befolkningen. Det marked gør ondt at gå glip af, fortæller John Nielsen:

”Jeg har flere og flere henvendelser fra folk, der i forvejen har en butik eller frisør nede på hjørnet, men som ikke får lige så mange kunder som tidligere. Når folk i dag skal bruge en frisør kører de ikke ned i byen og ser, hvad der er tilgængeligt. De tænder i stedet deres computer og søger. Eller måske søger de endda på deres mobil på vej ned i byen. Det stiller store krav til frisørens website.”

Et website er kun begyndelsen

I dag er der tilpas stor konkurrence online til, at det ikke er nok blot at have et website.

For at et website figurer øverst i Googles søgeresultater, hvilket er den ubestridt største kilde til trafik og derved kunder ifølge John Nielsen, skal man enten betale for hvert eneste klik eller bruge lang tid på at erobre de øverste ’organiske’ placeringer. Det første hedder PPC-annoncering og står for Price Per Click – eller ’pris per klik’ på dansk.

Det sidste hedder søgemaskineoptimering og er en langvarig proces:

”Søgemaskineoptimering tager typisk et par måneder til et halvt år før resultaterne for alvor begynder at vise sig. Det er et spil for de tålmodige. Men når man først har fået de gode placeringer i toppen af Google på ens foretrukne søgeord, er det også svært for ens konkurrenter at komme over en igen”, siger John Nielsen.

Endnu en udfordring melder sig for websiteejerne i dag.

Fordi at flere og flere søgninger sker på mobilen skal ens website nu understøtte de små skærme med langt færre pixels til rådighed end en almindelig computer.

Det kan man, ifølge John Nielsen, gribe an på tre forskellige måder:

1)      Man kan lave en mobil applikation til ens website, som folk kan downloade. Det har fx DSB gjort med deres DSB Billet App tilgængelig på Android og iOS.

2)      Man kan lave et mobilt subdomæne til ens website. Det har fx Berlingske gjort. Det betyder i praksis, at man ikke går ind på B.dk, men m(obil).b.dk.

3)      Man kan lave et såkaldt responsivt webdesign, der tilpasser sig skærmen på samme website. Det har fx OnlineSynlighed.dk gjort.

John Nielsen anbefaler i praksis sidste løsning i de fleste tilfælde.

Stadig masser af plads

Konkurrencen er blevet intensiveret for de mest givende søgeord de seneste par år. Internettets ”Klondyke”-tid i starten af årtusinde-tallet er overstået, men der er stadig masser af plads til de dygtige, siger John Nielsen.

”Det koster i dag enten tid eller penge at komme op på de bedste søgefraser. Men det er tiden værd. Der er kommet mere konkurrence, men der er så sandeligt også kommet flere danskere på internettet og det stopper ikke foreløbigt.”

Han afslutter:

”Der er godt med plads til de dygtige. Det vil der også være i fremtiden. Og det giver kunder og resultater på bundlinjen at investere i allerede nu.”