Ulovlig kopiering – også i dagligvarebutikkerne

saadan tager du kampen op mod ulovlig kopieringNetto og Fakta er en del af henholdsvis Dansk Supermarked og Coop – to dagligvaregiganter i Danmark. Alligevel respekterer de ikke små danske virksomheder, som har arbejdet for at opnå sit helt eget identiske brand og design. Både keramikdesigneren Anne Black og By Lux, som er en plakatwebshop i Randers, har følt sig kopieret af disse dagligvarebutikker. Fakta har solgt plakater, der fremstår stort set identiske med de plakater, som den lille virksomhed lever af at sælge. Netto har haft keramik med i deres tilbudsavis, stort set magen til Anne Blacks design, som er designet og håndlavet på hendes værksted.

Skabte debat på de sociale medier

faa hjaelp til sagen mod ulovlig kopieringBåde Anne Black og By Lux skred til handling, da de følte sig kopieret, og benyttede de sociale medier til at skabe debat.

Keramikeren Anne Black lavede en film, hvor hun, udelukkende ved hjælp af skrift, udtrykte, at hun følte sig ulovligt kopieret. Denne video har i skrivende stund over 1 million visninger på Facebook, mens over 12.000 mennesker har reageret på filmen. Mange er nemlig ekstremt forarget over den måde som den store supermarkedsgigant Dansk Supermarked, behandler den danske designer på. Krænkelser og brud på ophavsretten skal i fokus – også når det er en lille dansk keramikvirksomhed, der er oppe imod en gigant som Dansk Supermarked. Det er nemlig ikke første gang, Anne Black og hendes keramik er blevet kopieret af Netto. Tilbage i 2003 kørte Anne Black også en retssag mod Netto, som omhandlede brud på ophavsretten. Her endte det med et forlig mellem parterne.

By Lux er en lille nystartet webshop med beliggenhed i Randers. De sælger plakater i Limited Edition, som alle er webshoppens eget design, og dermed er beskyttet af ophavsretten. By Lux benyttede, ligesom Anne Black, de sociale medier i forbindelse med den ulovlige kopiering, og beskrev sagens forløb på deres egen Facebook side. I opslaget lagde de vægt på, at By Lux er forholdsvis nystartet, og vil miste både troværdighed og omsætning, hvis kopier af deres ellers Limited Edition plakater forhandles i alle Fakta butikker landet over. By Lux fik medhold i sagen, og den omtalte plakat blev derefter trukket tilbage fra alle Fakta butikker. De små kan altså godt vinde over de store – det kræver blot, at man er opmærksom på ophavsretten.

Brud på ophavsretten er en udfordring for de små

Brud på ophavsretten er altså ikke kun en trussel, når det handler om tekster og billeder på nettet. Der er et generelt problem i den danske designbranche, i og med at små virksomheder og designere har svært ved at holde på deres ophavsret. Et brud på ophavsretten sender små danske virksomheder to skridt tilbage, idet de oftest har brugt en masse ressourcer på at markedsføre deres produkter på den bedst mulige måde. Hvis tekster, billeder eller design bliver set andre steder, mister mange nuværende og potentielle kunder troværdigheden til den ellers oprindelige producent og designer, og dette vil højest sandsynligt påvirke omsætningen negativt.

Virksomheder der oplever at blive kopieret, kan få hjælp til at kræve en godtgørelse og få fjernet det ulovligt kopierede indhold. Der findes et koncept, der kaldes UlovligKopiering.dk, hvor IT-specialister med retserfaring og en advokat er gået sammen for at bekæmpe brud på ophavsretten samt for at hjælpe de virksomheder, der bliver udsat for kopieringen.

Især små danske iværksættervirksomheder lider under brud på ophavsretten, da de ikke altid har ressourcerne til at markedsføre sig på ny eller lægge sag an. Ulovlig kopiering sker altså i langt de fleste brancher, og det er ikke altid, man er opmærksom på, at man kopierer ulovligt, eller bliver ulovligt kopieret.