Væk følelserne med personlige fysiske forsendelser

Personlige fysiske forsendelser

Alle har efterhånden et væld af skærme, der er forbundet med hele verden gennem nettet, og derfor er meget markedsføring flyttet over på digitale platforme. Det er i og for sig ikke så mærkeligt, for det er muligt at ramme mange mennesker og lave en masse tilpasninger til budskab og form.

Nogle glemmer bare, at det også er muligt at lave individuelle tilpasninger, når der er tale om fysiske forsendelser. Det handler om segmentering af brevene.

Og der er faktisk god grund til at sende fysiske breve i stedet for e-mails som del af markedsføringen. Det er nemlig nogle helt andre mekanismer inde i mennesker, der er på spil.

Vi reagerer anderledes på et brev

Undersøgelser viser, at vi mennesker reagerer anderledes på et fysisk brev, end vi gør på en e-mail – også selvom indholdet er præcis det samme. Der sker forskellige reaktioner i hjernen, som man kan se på en MRI-scanner.

Et forsøg har lige netop kigget med i hjernen med sådan en scanner, mens forsøgspersonerne fik et budskab. Forsøgspersonerne fik den samme besked på papir og også digitalt, og der var en klar forskel.

Ved beskeden på fysisk papir blev der aktiveret nogle dele af hjernen, der indikerer dybere følelser, end reaktionen ved det digitale format. Der er altså en dybere følelsesmæssig investering i det fysiske format, som blev udleveret på papir, end der er ved det digitale format.

Den viden er med til at minde os om, at det fysiske format ikke er dødt, så længe det bliver brugt på den rigtige måde.

Sæt turbo på følelsen af at være speciel med segmentering

Og så kommer vi til segmenteringen af det materiale, du gerne vil sende ud til dine kunder og måske potentielle kunder. En korrekt og effektiv segmentering af forsendelser kan nemlig være med til at forstærke denne effekt.

På digitale platforme giver vores digitale fodaftryk mulighed for hurtigt at målrette direkte mod et bestemt segment, men professionelle distributører og trykkerier kan også målrette forsendelser.

Har man i forvejen sat gang i de dybere følelser sammenlignet med en digital kampagne, kan man sætte ekstra tryk på med segmenterede forsendelser, som gør budskabet meget mere personligt.

Forestil dig eksempelvis en kampagne for en virksomhed, der renser tage og terrasser for alger.

Denne virksomhed vil kunne segmentere sin forsendelse, så alle de udleverede forsendelser er stilet mod lige præcis den vej, modtageren bor på. På den måde kan man skabe en samhørighed og en følelse af, at man er specielt udvalgt til dette tilbud, der er dumpet ind af døren.

Det giver også mulighed for at målrette mod området. Eksempelvis kan man fortælle, at der allerede er 2 huse på vejen, der har fået fjernet alger, og at der er tider til rådighed, hvor de kan komme til lige præcis dig og gøre det samme.

Det er noget, der kan være med til at få salget til at stige. Og det er noget, der gør indtryk. En undersøgelse viser, at under halvdelen kunne huske brandet i en digital annonce, efter at have fået den vist, mens det var tre ud af fire, der kunne huske brandet, da de fik vist et fysisk, direkte brev.

Angrib på flere fronter

Det er dog også mulighed for at kombinere den fysiske og digitale tilgang til marketing. Især i Danmark hvor det digitale niveau er meget højt med en stor andel af befolkningen, der jævnligt bruger elektroniske enheder, der kan gå på nettet.

En undersøgelse fra Storbritannien peger på, at forbrugerne køber 25 procent mere, når en forretning har brugt både direkte mails og breve i markedsføringen.

På den måde får man som virksomhed både fleksibiliteten og muligheden for at ramme kunder, når det er mest relevant, og den følelsesmæssige tilknytning, der er i spil når det kommer til fysiske forsendelser. Nogle kunder efterspørger endda fysiske kataloger, som de kan sidde med.

Det siger noget om, at den fysiske offline markedsføring ikke er død, men kan virke i samspil med de digitale marketingkanaler, der dominerer billedet i dag.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:3295;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:3295;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}