Ved din SEO-leverandør, hvad han laver?

 

Der findes ikke nogen officiel SEO-uddannelse. Man kan heller ikke tage et SEO-certifikat, der er noget værd i Danmark. Derfor er det i høj grad et spørgsmål om tillid, når man som virksomhedsejer skal vælge en SEO-leverandør. Og her gælder det om at stille en masse spørgsmål til samarbejdet før, det begynder.

Erhvervsnyhederne har sat sig sammen med SEO-ekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk for at fastslå, hvordan man som virksomhedsejer kan finde ud af, om man kan stole på ens SEO-leverandør eller ej.

John Nielsen foreslår 5 vitale spørgsmål, man bør starte med at stille:

Et: Hvilke links, vil du lave til min side?

Tidligere virkede ”dårlige” links, her forstået som for ens side irrelevante links, godt. Lige nu virker de ikke. Og vi ser tegn på, at de i fremtiden kan være decideret skadelige. Derfor bør du være helt åben med dit SEO-bureau om, hvilke links der skal skabes, og dit SEO-bureau bør gengælde denne åbenhed fra starten af.

Bed om eksempler på de links, de har skabt til andre kunder, og om at få at vide hvor mange links, de vil lave. Og husk her, at mange ikke nødvendigvis er bedre! Det modsatte gør sig efterhånden gældende, noterer John Nielsen.

To: Hvor skal arbejdet foregå?

Som et levn fra fortiden benytter få SEO-bureau sig stadig af såkaldte supplementsider eller skyggesider, hvor de ejer arbejdet.

John Nielsen er her meget klar: Hvis din SEO-samarbejdspartner vil benytte sig af supplementsider eller skyggesider bør du finde en anden leverandør med det samme. Det er før set, hvordan supplementsider er brugt til at holde virksomheder fanget i urimelige abonnementer i meget lang tid.

Tre: Hvad gør vi med de mobile brugere?

Hvordan I skal tackle de mobile brugere, hvilke nu sandsynligvis udgør 30-40 % af din trafik hvis ikke mere, bør dit SEO-bureau have godt styr på. At lave en mobil version af din side er en minefyldt vej i forhold til Google, og et responsivt webdesign skal strikkes rigtigt sammen fra starten af for ikke at forvirre søgemaskinerne.

Hør her, hvad dit SEO-bureau har at sige – og bed eventuelt om at få uddybet muligheden for et responsivt webdesign, der ifølge John Nielsen er den bedste vej at gå på langt sigt.

Fire: Hvilke søgeord skal vi gå efter?

Du ved, hvad du sælger. Men hvad du kalder det er ikke nødvendigvis det samme som kunderne. Hør derfor dit SEO-bureau ad for at finde ud af, hvilke søgeord, I skal optimere efter.

Det er i syvende og sidste ende dit SEO-bureau, der skal arbejde på disse ord. De bør også vide, hvilke ord, der skal arbejdes med.

Fem: Hvor lang tid vil arbejdet tage?

Dette er et trick-spørgsmål, fortæller John Nielsen.

Hvis din SEO-leverandør siger, han er færdig på et par dage eller et par uger skal du være meget skeptisk.

”Søgemaskineoptimering tager lang tid. Jeg kan sagtens fortælle en potentiel kunde, at det kommer til at tage måneder at komme op på det ønskede søgeord, og hvis vi er heldige sker det før. Men jeg vil hellere positivt overraske end hele tiden skubbe en deadline. Man kan ikke komme til tops på Google på et par uger. Sådan spiller klaveret ikke.”

Hvis du får et svar på et par uger, så bed om en mere realistisk deadline. Dit SEO-bureau vil elske at arbejde med en person, der ved, hvad han eller hun rent faktisk snakker om i relation til søgemaskineoptimeringsarbejdet.

Erhvervsnyhederne.dk ønsker dig held og lykke med at finde en dygtig SEO-samarbejdspartner!