Virker dit website både på Google og dine brugeres mobiltelefon?

 

10 % af danskerne har i de sidste år betalt på deres mobiltelefon. For et år siden var det til 2 %. Op mod 40 % af alle brugere kommer i dag til ens website på en mobiltelefon (med en meget lille skærm kontra en computer). 90 % af danskerne har i dag en mobiltelefon, der kan gå på internettet.

Det er efterhånden svært som virksomhedsejere at retfærdiggøre ikke at være tilgængelig ikke blot på internettet, men også at have en tilpasset version af websitet, når brugeren kommer ind på siden via en mobiltelefon. Fordi at skærmen her er mindre og der er færre pixels til rådighed er det nemlig svært at få den samme brugeroplevelse som på en computer.

Løsningen på dette hedder responsive web design og forkortes populært RWD.

John Nielsen, der arbejder professionelt med websites og online markedsføring på OnlineSynlighed.dk, forklarer, hvorfor man som virksomhed skal have et responsivt webdesign:

”Når halvdelen af ens kunder søger på en via internettet mister man også potentielt den halvdel, hvis man serverer dem et helt skævt resultat.”

Et responsivt webdesign er bygget på den samme side – brugeren går altså ind på den samme URL, webadresse, uanset om denne er på en computer eller en mobiltelefon. Men resultatet er ikke det samme:

”Du får færre elementer at se og siden er omarrangeret, hvis du besøger den på en mobil. Hvis du går ind på onlinesynlighed.dk og prøver at skalere dit browservindue vil du se, at siden ændrer sig. Teksten og mulighederne på siden er i store træk de samme, men oplevelsen er fuldendt også på din mobiltelefon”, lyder det fra John Nielsen.

Kan forudsætte nyt website

At forvandle et almindeligt website til et responsivt et af slagsen er ikke altid lige nemt.

”Vi kan ikke føre alt over i responsive web design. Nogle gange forudsætter det desværre et helt nyt website bygget på et nyt system, men det er pengene værd i sidste ende, når ens kunder får nemmere ved at kontakte en” fortæller John Nielsen.

Han åbner også op for, at man kan benytte sig af en af to andre muligheder end et responsivt website:

”Man kan vælge at lave en applikation til ens website, som tilbyder den samme eller de samme vigtige funktioner som websitet. Et godt eksempel på dette er Just-Eat og Hungry, der begge lader deres brugere bestille mad med deres applikationer, fordi at websitesne ikke virker særlig godt på mobilen”.

Den anden mulighed er at lave en mobil version af websitet, brugeren kan tilgå udenom den primære version. Hvis du har hjemmeside.dk vil der blive lavet mobil.hjemmeside.dk, hvor de mobile brugere bliver henvist til. Men det er ikke en optimal løsning:

”Det kan skabe problemer i forhold til Google at have ens indhold liggende to steder. Man skal virkeligt have tungen lige i munden. Og det skaber problemer, når en mobil bruger sender et link til en bruger på computeren. Jeg synes den klart bedste løsning er responsive web design” afslutter John Nielsen og opfordrer virksomhederne til at gå ind i deres statistik og se, hvor mange af deres besøgende, der allerede på nuværende tidspunkt sidder på en mobiltelefon.