Virksomheden på de sociale medier

 

Internettet er defineret af forskellige faser, hvor der skabes nye teknologier til at hjælpe internetbrugere til diverse ting.

I takt med at internettet er vokset til en størrelse, hvor den har stor indflydelse på verden i dag, har virksomheder også hoppet på de forskellige faser af internettet. Et godt eksempel er søgemaskiner og portaler, hvor virksomheder har markedsført sig i søgemaskinerne og i forskellige portaler med reklamer.

Nu er en af de større faser indenfor internettet i gang igen, og det er altså sociale medier nu. Virksomheder kommunikerer helt anderledes til brugere den dag i dag, og det sker altså med sociale medier – for nu har de potentielle kunder også rigtig meget at skulle have sagt. Hvis ikke du har tænkt på  at bruge de sociale medier til din virksomheds markedsføringstrategi, så er det på tide at du gør det nu – for snart vil løbet være kørt, og dine konkurrenter vil fange alle de potentielle kunder på de sociale medier.

Så inden du fortsætter skal du gøre op med dig selv, hvor du ser din virksomhed henne i fremtiden – hvis du ser en vækst, der tydeligt kan mærkes på bundlinjen, så er det sociale medier du skal bruge som markedsføring i virksomhedens strategi for vækst.

Hvilke sociale medier skal virksomheden være på?

Det næste store spørgsmål er hvilke sociale medier, som virksomheden skal være på – for det er nemlig et stort spørgsmål. Der er ikke kun ét socialt netværk, for der er rigtig mange forskellige – og de forskellige sociale medier/sociale netværk, har forskellige formål – og du kan finde forskellige målgrupper på de forskellige sociale medier.

Men lad os lige gennemgå nogle af de vigtigste for din virksomhed:

  • Facebook – kongen af sociale medier, og her har over 1 milliard mennesker deres profil. Er du kun i det danske marked, så er der altså 3 millioner aktive danskere på Facebook. Det er rigtig mange, og taget i betragtning af at det er over halvdelen af dem der bor i Danmark, der har en Facebook profil – så er det alfa omega at din virksomhed findes på Facebook. Facebook er det sociale medie, flest danskere er aktive på. Det er blevet “in” blandt politikere og “kendisser” at publicere daglige eller ugentlige statusopdateringer på Facebook. Og med de rette skævevinkler kan de små opdateringer skabe en masse uvurderlig opmærksomhed.
  • Twitter – ofte kaldet lillebroderen til Facebook, men dette sociale medie er anderledes anlagt en Facebook. Din virksomhed kan med succes på Twitter få skabt en base af loyale og trofaste følgere, der deler information om din virksomhed som aldrig før. Mange politikere og de fleste journalister er aktive på Twitter i et eller andet omfang.
  • Google+ – søgegiganten er også kommet på markedet for de sociale medier, men de har haft en lidt hård tur – men nu ser det ud til, at de har fundet fodfæste, og deres sociale medie er vigtigt i forhold til deres andre tjenester – blandt andet i forhold til deres søgemaskine. Endnu har vi til gode at opleve, at Google+ får fat i den almindelige brede befolkning i Danmark. Det er nærmest forbeholdt SEO-folk og de mest nørdede IT-folk at være med her. Google har før prøvet at lancere deres eget sociale medie. Med Google+ er de kommet tættere på at lykkes, end de tidligere har været.
  • Pinterest – endnu et socialt medie, der har vakt stor opmærksomhed i hele verden. Her handler det om at dele billeder, for et billede fortæller jo mere end tusind ord. Billederne kan være af produkter, og brugerne fra Pinterest elsker at surfe efter fede produkter – så har du en webshop eller sælger du produkter, kan du tiltrække købere til din hjemmeside igennem Pinterest og lokke dem til med dine flotte produktbilleder.
  • LinkedIn – det sociale medie for professionelle. Her kan du som privatperson, men også som virksomhed, oprette og skabe netværk blandt professionelle. Det kan være med dine kunder, samarbejdspartnere eller leverandører. Der er mange netværksmuligheder med LinkedIn. LinkedIn er et netværksværktøj, som man som virksomhedsejer endelig ikke må undervurdere. De fleste aktører på LinkedIn er der for to ting. At netværk og skabe merværdi på bundlinjen.

Kom på de sociale medier i dag

Uanset hvordan du vender og drejer det, så kan du og din virksomhed ikke undgå de sociale medier. Eksperterne opfordrer da også alle virksomheder til, hurtigst muligt, at komme på de sociale medier. Dog handler det ikke om at skyde bredt og komme på alle medier – for der bør være en gennemarbejdet “Social Media Marketing” strategi bag det hele.