Den finansielle krise har ramt de mange kontorhoteller

 

Kontor-hotelDen økonomiske krise har ramt hårdt i det danske land og det har helt sikkert givet godt for nogle enkelte virksomheder. Specielt er det gået godt for de virksomheder, som kan tilbyde kontorhoteller og kontorfællesskaber. Kontorvirksomheder har nemlig her kunnet leje sig ind for langt billigere penge, end hvis de selv månedligt skulle betale husleje for eget kontor.

Det er især i løbet af de seneste år, at disse virksomheder, som har haft disse specielle tilbud, har kunnet gnide sig i hænderne over den store sum penge, der er gået ind på kontoen. Krisen har nemlig for alvor fået ramt på mange danske virksomheder og det har fået dem til at slå øjnene op for helt andre muligheder.

Mulighederne er mange med valget er enkelt

Danskerne er generelt blevet langt mere kritiske og økonomiske i løbet af denne krisetid, som vi netop nu er ved at være nået ud af. Men det betyder ikke, at vi automatisk går over i vores gamle mønstrer og igen bruger løs af pengene, som allerede står på kontoen. Det gælder nemlig både for forbrugerne og de enkelte virksomheder. Der har været plads til, at man har skullet spare penge og man er på den front blevet langt klogere og mere taktisk tænkende.

Kontorvirksomheder som hidtil har kunnet rumme et vist antal ansatte, har været nødsaget til at opsige deres lejemål og finde andre løsninger. Her har der været mange muligheder, men valget har været enkelt. Disse virksomheder har nemlig det til fælles, at de har lejet sig ind på et af de mange danske kontorhoteller og på den måde fået mere luft i budgettet.

Det kan netop nu være svært, for de større virksomheder, at finde tilstrækkelig ledig kapacitet især i de logistisk bedst placerede og derfor mest attraktive kontorhoteller i storbyerne som København, Odense og Aalborg.

Interessen er stor lige nu og det har kun været stigende i løbet af de seneste år. Nu er man netop i gang med at bygge nye store hoteller i de større byer, for at der kan være plads til endnu flere virksomheder med dette valg.

Bruger pengene andre steder

Selvom krisetiden er ved at være slut for de danske virksomheder, betyder det ikke, at de igen vil bruge mange penge på husleje, hvorfor skulle de det, når denne løsning med kontorhoteller er så billig og ligeledes god for både virksomheden og de ansatte.

De vælger derimod at bruge pengene andre steder. Det kan være, at en virksomhed ønsker at bruge pengene på vigtige områder, som kan gøre de ansatte langt mere produktive og målbevidste og det er der flere løsninger for.

Et at de helt store områder er ergonomi. Ergonomi handler om kroppens velbefindende i en arbejdsstilling. Det handler kort sagt om, at den enkelte ansat skal sidde behageligt under hele arbejdsdagen.

Når man sidder i den samme stilling på en kontorstol, kan det i værste tilfælde give fatale rygskader, som kan vare resten af livet. Det kan være dyrt for en virksomhed, hvis den ansatte er nød til at blive sygemeldt på grund af dette.

Heldigvis har langt de fleste kontorhotelleer allerede ergonomiske korrekte løsninger, men der findes også kontorhoteller, hvor man selv skal medbringe møbler og andet interiør. For disse hoteller kan det være, at virksomheden ønsker selv at bruge penge.

At have en god ergonomi i virksomheden er mindst lige så vigtigt, som overhovedet at have et sted at arbejde. Det er altså en god investering med gode møbler og hvis møblerne skal opfylde alle krav, så kan det godt være en dyr fornøjelse.

Med den lærdom virksomhederne har fået efter krisen, så kan det nemt og enkelt lade sig gøre for langt de fleste virksomheder at finde en løsning for dette. Det kan være, at de ønsker at blive ”boende” på kontorhotellet og i stedet for at lægge pengene i huslejen, vælger at bruge dem på møbler.

Dem der anvender kontorhotellet mest

Ofte er det mest udbredt med et kontorhotellet for en enkeltmandsvirksomhed eller et start-up. Det kan især skyldes, at pengene her endnu ikke er ret store og at man på en kontorholet kan opsige lejen næsten øjeblikkeligt.

Et kontorhotel fungerer lidt som et almindeligt hotel og man kan derfor komme og gå næsten med det samme. Det er en stor modsætning til, hvis man lejer sig ind i et decideret lejemål og selv skal stå for hele renoveringen og så videre.

Tendensen med kontorhotel er stadig stigende både hos de små etablerede virksomheder og de mellemstore firmaer med helt op til 20-25 ansatte. Stigningen sker også især i de topmoderne faciliteter, som har mange indbydende fordele.

Sidder du netop og overvejer og det muligvis er en løsning for din virksomhed, så skal du huske på at priserne og faciliteterne er meget forskellige fra et kontorhotel til et andet. Disse fungerer præcis ligesom helt almindelige hoteller og der er derfor lige så stor en forskel herimellem.

Fordele ved kontorhoteller er ikke mindst en overskuelig udgift, fælles IT-, receptions- og kantinefaciliteter, kortere lejekontrakter, inspirerende sociale miljøer med spændende kolleger fra mange andre forskellige brancher og meget mere. Fordelene er altså store og ulemperne er ganske få. Det er selvfølgelig også meget individuelt, hvad man som virksomhed er til. Men det er i hvert fald en nem og overskuelig måde, at lære nye mennesker at kende på og netværke, hvilket er meget vigtigt som virksomhed i dag.

Økonomien viser, at man som virksomhed har mulighed for, at leje en fuldt møbleret kontor til omkring 3.500 kroner i måneden med alt inklusiv. Det er altså både med internet, kantine muligheder, IT og meget mere.