Google er blevet bedre til at sortere spam væk i søgeresultaterne

For et par år siden var søgemaskinebrugere over hele verden begyndt at klage[1] – søgeresultaterne blev fyldt op af dårlige resultater, prissammenligninger og spamlignende websites. Det var for nemt at manipulere med Googles søgeresultater til egen vinding, og der var for mange penge at hente på det.

Siden da er der kun kommet flere penge til – det er mere værd end nogensinde at ligge placeret godt på ens vigtige søgeord i forhold til den ydelse, man sælger. Man kan holde en stor virksomhed kørende alene med organisk trafik fra få søgeord, hvis man har førstepladserne.

Men Google optimering, det at få de gode placeringer, er blevet mærkbart sværere og mere ressourcekrævende. Især for så vidt angår dårlige sites, der ikke hjælper brugeren videre med søgeforespørgslen. Og det er ikke tilfældigt:

”Google lever af at servere gode søgeresultater. Når brugerne begyndte ligefrem at brokke sig over dårlige søgeresultater, var Google nødt til at gøre noget drastisk, og det har de gjort. Det er blevet langt sværere at manipulere med resultaterne og sende dårlige sites i toppen. Og det kommer alle os, der arbejder professionelt med Google optimering og brugerne til gode”, fortæller John Nielsen fra søgemaskineoptimeringsbureauet OnlineSynlighed.dk.

Slået hårdt ned på linkspam

Et af de områder, hvor Google optimering (optimering imod de organiske søgeresultater i Google) især har ændret sig er i forhold til linkspam. Tidligere var det relativt nemt at bygge et nyt site med relativt lidt tekst og en prissammenligning og så se denne skyde til tops i søgeresultaterne ved at bygge store mængder af links til siden.

Sådan er det ikke længere.

”Google er blevet rigtigt dygtige til at se, hvornår et link er naturligt, og hvornår det er noget bras. Hvis et nyt prissammenligningssite lige pludseligt eksploderer, kan Google godt se, at den ikke er fin i kanten, og så får det site heller ikke lov til at ranke godt i søgeresultaterne” fortæller John Nielsen.

John Nielsen er netop en af dem, der er meget glade for Googles strikse kurs mod spam i søgeresultaterne:

”Det gør Google som søgemaskine langt mere brugbar, at resultaterne ikke er fyldt med småsites og reklameportaler. Og det betyder for mit erhverv, og hårdt og godt arbejde med at forvandle et site til en god oplevelse for brugeren også blive honoreret med gode placeringer nu”.

Ikke færdige endnu

Og Google er langt fra færdige med at gøre livet svært for dem, der anser spam som vejen til solid Google optimering.

Det er blot et par måneder siden, at den hidtil – med Googles egne ord[2] – største opdatering blev kørt igennem søgemaskinens algoritmer, hvor der igen blevet slået hårdt ned på manipulation af søgeresultaterne.

Sådan bliver det kun ved i fremtiden tror John Nielsen.

”Google bliver klogere og klogere hver eneste dag. Samtidigt bliver websites bedre og bedre og forbrugerne mere og mere krævende. Der er slet ikke plads til dårlige resultater i søgemaskinerne i fremtiden og det er, heldigvis, allerede blevet rigtigt svært nu.”


wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:611;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";i:1;s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.0";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:611;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *