Artiklen indeholder reklamelinks
Du har sandsynligvis allerede en Facebook-profil. Nok også en LinkedIn-profil fordi at alle dine kollegaer har en. Hvis du er god har du en Twitter-profil. Og hvis du virkeligt er fremme i skoene har du også en Google Plus-profil.
Det er allerede 4 sociale netværk – og der er mange flere såsom Instagram, Pinterest og Orkut, hvis du ikke har fået nok.
For ens webshop, konsulentbutik eller anden forretning kan det være svært at være til stede på alle disse platforme. Derfor har vi på Erhvervsnyhederne.dk taget SEO-brillerne på – og hvis SEO er hvad, du ønsker at få ud af de sociale netværk, er tippet nemt: Du skal have fat i Google Plus.
Et godt SEO tip vil altid lyde at lave dofollow-links til dine websites. Et dofollow-links følges og tillægges værdi af søgemaskinerne. Modsætningen hertil er nofollow-links, der nok følges, men som ikke tillægges værdi.
Links skabt på din Twitter-profil er nofollow. Allerede her er meget af luften gået ud af ballonen. Derudover har Google som søgemaskine ikke længere bagdørsindgang til Twitter, og Google har derfor svært ved at indeksere den store mængde indhold, der bliver skabt på Twitter hver eneste dag. Twitter kan være godt for mange ting – men et godt SEO tip er også ikke at bruge tid på netværket.
I forhold til Facebook forholder det sig i store træk på samme måde. Udgående links er nofollow, hvis de da overhovedet er mulige for søgemaskinerne at indeksere. En privat profil kan ej heller læses af Google. Du kan måske få held til at sælge dine varer på Facebook – men du får ikke held til øge dit websites organiske placeringer i søgemaskinerne. Et godt SEO tip er altså igen at droppe netværket.
LinkedIN 302-redirecter (og fjerner derved værdien) alle udgående links. Det er der intet at hente på.
Det efterlader Google Plus.
Links skabt på Google Plus er, hvis linket er skabt som “snippet”, dofollow. Du får altså værdi direkte ind til din side.
Samtidigt er hele Google Plus muligt for søgemaskinerne at indeksere. Google vil altså komme til at læse din profil også.
Og samtidigt kan andre Google Plus-brugere anerkende og videredele dine opslag og links – og derved gøre dem endnu mere værdifulde.
Et fantastisk SEO tip vil altså være at bruge tid på Google Plus – i modsætning til LinkedIn, Twitter og Facebook.
På Google Plus har du mulighed for at lave en side om dit brand – præcis, som du kan gøre det på Facebook. Denne side kan andre Google Plus-brugere gå ind og ”+1’e” – det svarer til et ”Like” på Facebook.
Du kan i dine AdWords-annoncer integrere denne Google Plus-side med dine annoncer. Denne vil her vises i din annonce og altså give øget troværdighed til dit site. Vi er ude i “Lemming-effekten”; når seerne til din annonce ser, at X-antal andre hundrede eller tusinde danskere har anerkendt dit brand, vil de også være mere tilbøjelige til selv at bruge penge ved dig.
Google Plus kan som netværk både vise sig nyttigt i forhold til søgemaskineoptimering – men altså også sagtens i forhold til konverteringsoptimering.