Artiklen indeholder reklamelinks
Google har et sæt retningslinjer for hvad du må – og endnu vigtigere, hvad du ikke må – som virksomhed.
Hvis du forbryder dig mod de retningslinjer for søgemaskineoptimering, risikerer du at blive fjernet fra Googles indeks. Det er de færreste store virksomheder, der kan overleve det på sigt.
Flere har dog prøvet at blive lukket ude fra de fine selskab i kortere eller længere perioder.
Vi sætter fokus på 3 af eksemplerne her:
Tilbage i 2014 blev Radisson SAS-hotellerne lukket helt ude af Google – de blev simpelthen de-indekseret på et tidspunkt, hvor flere og flere begyndte at søge efter og booke hoteller online. Firmaet Netpointers havde udført en løsning for selskabet med en række tvivlsomme redirects, der fik Google til at svinge hammeren. Samme firma er i 2007 omtalt for at have brugt såkaldte ”skyggesider”, men eksisterer ikke længere i dag. Det samme kan siges om cloaking som SEO-teknik.
Efter en række uger blev Radisson SAS-hotellerne dog lukket ind i det gode selskab igen og har siden da ikke været straffet.
Tyske BMW kan andet end at lave flotte biler – i 2006 var de også med på beatet, da de med cloaking forsøgte at forbedre deres placeringer i Googles organiske søgeresultater. Med cloaking viser du ét søgeoptimeret resultat til søgemaskinerne og et andet til brugerne, og det er – naturligvis – mod Googles retningslinjer.
I takt med at Google som søgemaskine er blevet bedre og mere kompleks, er det i dag umuligt at udføre cloaking uden at blive opdaget og straffet. Det var dog noget andet tilbage i 2006.
BMW’s teknikker resulterede i en de-indeksering af hele domænet i 3 dage. Det var nok til, at BMW i al hast undskyldte og ændrede deres opsætning, således at det ikke længere benyttede sig af cloaking.
Et nyligt eksempel er den amerikanske virksomhed RapGenius.
Virksomheden leverer tekster til sange, teaterstykker, videoer og meget andet. Brugerne kan annotere teksterne og derved vise den dybere mening. RapGenius hedder i dag formelt Genius, men er startet i og har stedet sit kernepublikum i rap-miljøet.
En mail fra en af virksomhedens ledere i 2015 viste, hvordan de aktivt med aggressive ankertekster og betalte links forsøgte at rangere på ”Justin Bieber lyrics” og andre relaterede søgeord.
Det fik Google nys om. Lederen af antispam-afdelingen Matt Cutts nævnte det direkte i flere tweets. RapGenius røg ud i en uge og måtte offentligt undskylde for deres SEO-aktiviteter.
Google blev med denne sag ad flere sider kritiseret for at statuere et eksempel af en virksomhed, der ikke ”var så slem igen”. RapGenius er en kendt virksomhed og har modtaget flere hundrede millioner kroner i investering – derfor blev der også skrevet vidt og bredt om, hvordan tekstsiden var blevet straffet og hvilken betydning, dette ville have for regnskabet. Siden kom da også tilbage i søgeresultaterne og har vist kontinuerlig fremgang siden da efter en uge.