Artiklen indeholder reklamelinks
Google som søgemaskine sidder på 90 % af markedet lige nu for søgninger på dansk og cirka 75 %, hvis vi kigger på det globale antal af søgninger – en mastodont hvis lige online aldrig før er set.
Men ligesom Romerriget vil Google falde før eller siden, og det er muligt allerede nu at gætte på årsagerne hertil. Spørgsmålet er så, om al den Google optimering man som virksomhed har lavet for at rangere højt på Googles søgemaskine til den tid er spildt – om man har brugt mange timer og mange tusinde kroner for at få høje rangeringer i en søgemaskine, der ikke længere bruges?
Spørger man en søgemaskineoptimeringsekspert er svaret klart nej – det kommer vi til længere nede.
Lad os starte med årsagen til, at Google som Romerriget vil falde.
Google sidder på praktisk taget hele markedet lige nu, men det bliver søgemaskinen ikke ved med.
”Brugerne var for et par år siden trætte af alle de dårlige resultater, der havde sneget sig med i søgeresultaterne. Det har Google klaret nu med et par strikse opdateringer, men nu er brugerne så småt begyndt at synes, der er for mange annoncer i søgemaskinen igen, og den er værre for Google” siger John Nielsen, der i bureauet OnlineSynlighed.dk arbejder med Google optimering.
Hvis Google gør deres små tekstannoncer – kaldet AdWords – mindre synlige, vil annoncerne få færre kliks. Det vil gøre søgeresultaterne bedre i og med, at man som bruger har bedre adgang til de organiske, de faktiske, søgeresultater. Men Google vil tabe penge på det.
”Googles aktionærer vil slagte virksomhedens bestyrelse og indsætte en ny, hvis de nogensinde forsøgte at gå den anden vej og mindske antallet af annoncer. Det kommer aldrig til at ske”, spår John Nielsen.
De mange annoncer i søgemaskinen foruden Googles egne tjenester såsom Maps, YouTube og Places er ikke det eneste problem.
Konkurrenterne er også blevet bedre. Microsofts Bing søgemaskine giver i dag i store træk lige så gode søgninger som Google. Og måden hvorpå Google kynisk udnytter brugernes interesser til at få flere annoncekliks får flere og flere til at vælge anonyme søgemaskiner såsom den ikoniske DuckDuckGo.com.
Google er for internettet hvad Romerriget var for verden tilbage omkring år 0. Men det holder ikke evigt – det har historien vist os, hvis noget.
Hvad der dog til gengæld varer for evigt er den optimering, du som virksomhed laver til Google – din Google optimering. Det forklarer John Nielsen:
”Søgemaskinerne opererer i store træk på samme måde. Hvad du laver med din Google optimering vil derfor også give dig resultater på Bing, Yahoo og alle de andre søgemaskiner.”
Når Google på et tidspunkt falder, vil en anden søgemaskine tage over – vi har stadig brug for at søge efter information mange milliarder gange om dagen.
Den søgemaskine vil i store træk operere på samme præmisser som Google med hensyn til at analysere indholdet og finde frem til det rigtige, siger John Nielsen.
Uanset at Google altså ikke står til evig tid skal man derfor som virksomhed ikke være bange for at sætte midler af til Google-optimering – det virker også, når den næste søgemaskine tager over!