Virksomheder kan tjene på velgørenhed

Artiklen indeholder reklamelinks

Det behøver ikke at være den gode lyst, der driver værket. Virksomheder kan i dag tjene penge på at støtte velgørende formål – det handler både om branding og om den direkte afledte effekt af at støtte velgørenhed.

Traditionel markedsføring går ud på at købe et stort antal afbrydende annoncer og nå ud til en masse mennesker ved at afbryde dem. Mange, heriblandt den amerikanske markedsføringsguru Seth Godin, siger, at vi er ved at nå et brud med denne, og at fremtiden i stedet hedder permission marketing[1] – man skal have lov til at markedsføre sig over for en lille skare i stedet for den store brede flok. Det fortæller selvsamme Seth Godin i bogen af samme navn: Permission Marketing fra 1999.

Men man kan også gå en tredje vej og støtte velgørende arrangementer, velgørenhed, og derved opnå i hvert fald online synlighed.

Det er arrangementet Autisme-Favrskov.dk et godt eksempel på.

John Nielsen, med-arrangør og sponsor, forklarer:

”Virksomheder, der vælger at støtte vores arrangement i Hadsten den 3. september får promovering på vores hjemmeside for dette. Denne promovering skaber goodwill og forhåbentligt giver det dem også et skub i den rigtige retning i søgemaskinerne.”

Virksomheder har mulighed for at støtte Autisme-Favrskov.dk med et beløb, der går direkte og ubeskåret til Landsforeningen Autisme. Det har indtil nu 8 virksomheder valgt at gøre med kontante beløb, mens yderligere 9 har valgt at støtte arrangementet på anden måde ved fx at optage det på video.

Branding nærmere end markedsføring

John Nielsen forklarer, at støtte til velgørende arrangementer både kan være branding og decideret markedsføring:

”Den direkte målelige effekt af at støtte et velgørende arrangement som Autisme-Favrskov.dk er ikke det samme, som hvis man køber en busreklame eller online-annoncer for de samme par tusinde kroner. Men man får en anderledes branding af det. Vores gæster til arrangementet sætter med det samme ens brand sammen med noget positivt, når man har støttet, og så sørger vi jo for at promovere vores sponsorer på vores website for alle deltagende.”

John Nielsen har selv valgt at støtte det velgørende arrangement fra hans to virksomheder Nielco IT og OnlineSynlighed.dk, der beskæftiger sig med henholdsvis IT-sikkerhed og online markedsføring samt søgemaskineoptimering, foruden at hjælpe med at arrangere hele arrangementet.

Markedsfør dig lokalt med støtte

At man kan markedsføre sig ved at støtte velgørende formål er ikke noget nyt.

Taget ned på et meget lavpraktisk niveau har virksomheder i årtier betalt for sponsorater af fx lokale fodboldhold, hospitaler og des lignende mod til gengæld at få en smule promovering på bandereklamer og lignende. Det er ikke velgørende formål i traditionel forstand, men her giver virksomhederne også en sum penge mod ingen anden modydelse end en smule promovering fra modtageren.

”Lokalt baserede virksomheder, fx en bager, en håndværker eller en frisør kan med fordel støtte lokale formål og derved opnå både synlighed og sympati i lokalsamfundet på denne måde”, siger John Nielsen og fortæller, at Autisme-Favrskov.dk er meget glade for de sponsorater, de hidtil nu har fået.

Autisme-Favrskov.dk er et event 3. september i Hadsten, der har til formål at sætte fokus på børn med autisme. Den kendte serieiværksætter Martin Thorborg og trivselseksperten Allan Olesen kommer og taler til arrangementet.

Billetter koster 250 kr. og der er per skrivende stund, primo juli 2013, indsamlet 44.000 kroner eks. Solgte billetter.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Scattered Clouds
-1
90%
5.1 km/h
0.66
-1.04
fre
0.29
-5.9
lør
-2.03
-7.56
søn