Artiklen indeholder reklamelinks
Google som søgemaskine ønsker at servere brugerne det bedste indhold på en given søgning. Hvad Google først og fremmest vurderer dette på er indholdet af alle de websites, Google har mulighed for at indeksere (crawle).
Når Google crawler en side er der flere ting, der tages med i betragtning, når valget på det øverste resultat i søgemaskinen skal falde.
Har du, der laver SEO, fundet et godt søgeord, du ønsker at ranke på, er der her en række “grundlæggende regler”, der skal opfyldes i forhold til selve indholdet på siden.
Noter, at vi her ikke snakker om linkbuilding, de sociale medier eller noget helt tredje. Vi taler slet og ret om det indhold, du har på siden, der i første omgang skal tiltrække søgemaskinerne.
Google, med de andre søgemaskiner, er fortrinsvis tekstbaseret. De har nemmest ved at læse tekst, knap så nemt ved at læse billeder og videoer er ofte en helt lukket dør.
Derfor bør du bruge tid på at skrive godt tekstindhold til din side. Gode tekster, der hjælper brugeren videre med sin søgning.
Sørg i denne tekst for at lave en overskrift, hvor søgeordet indgår. Overskriften er en af de ting, Google pålægger størst værdi i deres analyse af, hvilket site, der skal lægges øverst på en given søgning.
Opdel også din tekst i underoverskrifter. Dette skaber overblik i teksten og hjælper brugeren til at blive længere tid på siden, og samtidigt kan du med lygte og fagter fortælle Google lidt mere i dybden, hvad din tekst handler om.
En lang og god tekst er i dag forudsætning for at rangere på de fleste søgeord.
Video er en for manges vedkommende en uudnyttet kilde til bedre placeringer i søgemaskinerne.
Først og fremmest giver du brugeren en anden måde at overskue dit indhold på med video. Det bedste SEO tip vi kan give dig er at hjælpe brugeren – og det gør du med gode videoer. Når folk ser dine videoer bliver de længere tid på siden, hvilket sender et fantastisk signal til Google om, at dit site er relevant og et godt resultat. Det bliver du belønnet for i søgemaskinerne.
Uploader du din video til YouTube kan du lave links fra YouTube til din video og bruge YouTube som annonceringsplatform. Du skal dog være opmærksom på, at videoer bliver indlejret på dit site i form af en såkaldt “iframe”. En “iframe” går grundlæggende set ud på, at du låner plads ud til et andet website og det kan søgemaskinerne ikke læse.
Fordi at søgemaskinerne ikke kan læse det, foretrækker søgemaskinerne, at du ikke bruger iframes på dit site – skal du hoste videoer og indlejre disse på din side, bør du derfor overveje selv at hoste dem eller at bruge tjenester som Wistia og Vimeo, hvor du kan indlejre videoer fra uden brug af iframe.
Et tredje godt SEO tip er at tillade kommentarer på dit site. Når du tillader kommentarer får du nyt og friskt indhold på siden – det viser Google, at brugerne kan lide sitet. Og når du svarer hjælper du dine brugere videre. Det lægger Google også mærke til.
Et aktivt site er et godt site. Derfor bør kommentarer tillades hvor det kan lade sig gøre.
Har du flere gode SEO tips til selve indholdet på en side? Skriv dem gerne i en kommentar til redaktionen@erhvervsnyhederne.dk – så indfører vi dine gode tips i denne artikel!