Artiklen indeholder reklamelinks
Fordi at Google fylder 95 % af det danske marked har vi tendens til at glemme en anden og potentielt også vigtig spiller: Microsofts søgemaskine Bing.
På verdensplan har Bing en tocifret markedsandel. Google sidder til sammenligning med cirka 75 % af markedet i vesten.
Derfor er det også værd at lytte til, hvad Bing siger, man ikke skal optimere imod deres søgemaskine med. For hvad der ikke virker i forhold til Bing optimering virker med al sandsynlighed heller ikke, når metoden hedder Google optimering.
Bing har for nyligt været ude og navngive 4 ting, de ikke ønsker, brugerne af deres søgemaskine gør for at optimere deres websites. Som supplement til din viden om Google optimering har vi gengivet de fire punkter herunder:
Det er ikke alene spam – det skaber også irrelevante links, Bing og Google ikke ønsker at honorere med gode placeringer i søgemaskinerne.
Bing sidder i øjeblikket på en brøkdel af det danske marked for søgninger. Der er få, der benytter søgemaskinen – og det er sjældent som et aktivt valg. Det handler oftest om, at en ny computer med Windows installeret som udgangspunkt bruger Bing til søgninger. Men det er brugerne ikke sene til at lave om til Google.
“Bings søgemaskine i Danmark er ikke særligt veludviklet, og den er for nem at manipulere med. Derfor får brugerne simpelthen dårligere resultater ved at bruge Bing end Google lige nu” fortæller John Nielsen fra Google optimerings-virksomheden OnlineSynlighed.dk.
“Jeg tror ikke Bing går ud og får markedsandele i løbet af de næste par år. Så skal de gøre noget meget anderledes med deres nuværende algoritme. Deres søgemaskine er slet og ret for dårlig til almindeligt brug” afslutter John Nielsen.
Der findes også andre søgemaskiner end Google og Bing – bl.a. den mere privatlivssikrende DuckGoDuck, der dog endnu ikke har lanceret sig selv i Danmark.