Artiklen indeholder reklamelinks
Mange danske virksomheder begynder alene på søgemaskineoptimering fordi at deres konkurrenter gør det – og de derfor er nødt til at gøre noget aktivt for at holde på deres værdifulde besøgende.
Men inspirationen behøver ikke at stoppe her, fortæller SEO-ekspert John Nielsen fra virksomheden OnlineSynlighed.dk:
“En ganske udmærket måde at lave søgemaskineoptimering på er ved at kigge over til konkurrenterne og se, hvad de gør. Har konkurrenterne gjort forarbejdet godt kan man få en god start ved blot at kopiere disse.”
Især på to fronter fortæller John Nielsen at det kan være en ide at kigge konkurrenterne over skulderen – udover naturligvis at komme i gang med søgemaskineoptimering til at starte med.
Den ene drejer sig om indhold og søgeord. Har konkurrenten allerede lavet en liste over de mest brugbare søgeord i jeres branche og rykket på denne, er der ingen grund til selv at gå ud og lave den præcis samme søgeordsanalyse. Start blot med at tage konkurrentens keywords.
“Du kan enten gå ind på deres side og se, hvad de skriver om, eller du kan køre deres website igennem et værktøj som Searchmetrics for at se, hvad de især tjener penge på. Det er en god måde at starte på ens søgemaskineoptimering på” fortæller John Nielsen.
Det andet punkt er konkurrenternes links.
Det at have indgående links til ens site ses af søgemaskinerne som en anbefaling. Især hvis det er inden for relevante kilder tæller sådanne links meget.
“Adskillige værktøjer giver dig mulighed for at gå dine konkurrenters indgående links igennem, og herefter er det blot op til dig at kopiere de mest relevante af dem til dit eget site” afslører John Nielsen.
Vær dog meget kritisk, når du først er gået i gang med at kigge dine konkurrenters links igennem. Visse links – de, der ikke er relevante for siden vel at mærke – kan ende med at have en decideret skadelig virkning i forhold til søgemaskinerne. Udvælg derfor de bedste og mest relevante links og nøjes med blot at kopiere disse. Sådan lyder rådet fra John Nielsen.
Et gammelt ordsprog siger, at man aldrig bliver nummer 1 ved at følge i andres fodspor.
Det argumenterer John Nielsen heller ikke imod:
“At kopiere ens konkurrenter er godt til at starte med. Til at få fundamentet på plads. Men skal man ud og rent faktisk overhale konkurrenterne forudsætter dette naturligvis en indsats større end deres, og så gør det ikke længere blot at kopiere konkurrenterne. Så skal man ud og overhale dem.
Når den tid kommer anbefaler John Nielsen at tage fat i en SEO-ekspert for at tage ens website det sidste stykke op i søgeresultaterne. Har man selv godt styr på, hvordan de forskellige værktøjer til at spore ens konkurrenter fungerer, kan man gøre et udmærket stykke arbejde i forhold til selv at klare den indledende optimering – men i det øjeblik, man for alvor skal ud at overhale konkurrenterne, hjælper det at have en sand ekspert med de rette ressourcer og det rette netværk på ens side.