Man behøver ikke at være den største for at være den mest synlige

Artiklen indeholder reklamelinks

Den kloge narrer den mindre kloge; skildpadden kommer i mål før haren; David ender med at slå Goliath med sin sten og slynge; og bare fordi at man er den største eller mest kendte indenfor et felt betyder det ikke nødvendigvis at man har vundet – eller er den mest synlige på nettet.

På internettet og i søgemaskinerne er det nemlig ikke nødvendigvis den største virksomhed der ligger placeret som nummer 1, når man søger efter en given ydelse. Det forklarer John Nielsen, der arbejder med Onlinesynlighed.dk:

”At du er størst betyder ikke, du er først. Det første resultat på Googles søgemaskine tilfalder den virksomhed, der giver brugeren det bedste resultat på internettet og ikke den virksomhed, der har flest ansatte eller størst omsætning. Det giver mindre virksomheder muligheder for at tage markedsandele ved at være strategiske med deres online markedsføring.”

John Nielsen har mange eksempler blandt egne kunder på, hvordan mindre virksomheder kan trumfe de store ved at lægge en stor indsats for dagen på internettet. Især fremhæver han Alfa Romeo-mekanikeren Juel Auto i Aarhus, der i dag får mange af deres kunder fra internettet og søgninger relateret til Alfa Romeo:

”Juel Auto er ikke en del af Alfa Romeo som sådan eller den største mekaniker. Han kan dog sit kram både med en bil og på internettet og det giver ham rigtigt meget at lave.”

Online synlighed afhænger af kvaliteten af ens website

Kvaliteten af ens website er ifølge John Nielsen det, der giver en topplaceringer i søgeresultaterne og derved kundehenvendelser.

”Du skal bruge tid på at lave et rigtigt godt resultat for dem, der søger på Google. Giv dem svaret, eller gør det nemt for dem at komme til dig. Hvis du har et velbygget website og dine besøgende bruger lang tid og ender med at bestille tid hos dig eller købe din ydelse, viser dette Google, at dit resultat også er det rigtige at give til en specifik søgefrase.”

Effekten kan nemt måles

Den helt store fordel ved at bruge krudt på at markedsføre ens virksomhed er ifølge John Nielsen, at det er muligt meget præcist at spore, om det ender i et positivt afkast – eller ej.

”Når dagen er omme kan du tælle de udgifter du har haft og sætte dem op imod de indtægter, du har fået som følge af salg eller henvendelser fra dit website. Det er meget nemt at måle hvorvidt internettet er en positiv investering eller ej. Jeg har dog til gode at se en eneste virksomhed rent faktisk tabe penge på at udbygge sin tilstedeværelse online med en rigtigt god hjemmeside som fundament.”

At være den mest synlige i Googles søgeresultater betyder, at man hver dag bliver eksponeret til de danskere, der søger efter ens ydelse eller produkt både i form af de ”organiske søgeresultater” – dem, der ikke indeholder annoncer, samt i annoncer og i visse tilfælde også såkaldte Google Places-listings. Kun annoncer behøver at koste penge, da de to andre aspekter ikke koster noget, med mindre man vælger at alliere sig med professionel hjælp for at få det meste ud af mulighederne.

 

 

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Clear Sky
8
8º - 6º
96%
2.16 km/h
7.86
6.3
søn
7.1
6.32
man
6.17
5.37
tirs