Artiklen indeholder reklamelinks
Cloud computing er fremtiden og vinder frem i stor stil blandt danske virksomheder. Fordelene cloud computing medfører, som færre omkostninger til IT, forøget stabilitet og større fleksibilitet for medarbejderne er ikke til at overse.
Men det er ikke alle danske virksomheder, der endnu har foretaget skiftet til cloud computing. Især to store problemer er med til at fastholde de danske virksomheder i deres almindelige IT-setup og deres almindelige behov for professionel IT-service her medfølgende:
Det første problem relaterer sig til software, der er umulig at migrere til skyen. Selvom vi bliver dygtigere, er det endnu ikke alle systemer, der er mulige eller fordelagtige at migrere op i skyen.
Og det andet problem opstår ved mange af de, hvor det faktisk kan lade sig gøre at migrere softwaren op i skyen – her kan det nemlig være uforholdsmæssigt dyrt og tidskrævende. Især forholdsvis ukndt software eller hjemmeprogrammerede systemer kan være tæt på umulige at migrere op i skyen uden at omkostninger stiger med rakethastighed, hvilket for en mindre- eller mellemstor virksomhed kan være umuligt at overskue.
Dette fastholder virksomhederne i status quo, hvor de har brug for almindelig IT-support ikke blot til almindelig ‘brandslukning’ og brug, men også til at opretholde IT-sikkerheden, til opsætning af såvel hardware som software og til vedligeholdelse.
Altså en situation med en IT-service, der forudsætter et højere niveau for de månedlige omkostninger end med cloud computing, men hvor den store engangsinvestering i migrering holdes fra døren.
Men selv den dag, hvor virksomhederne enten skifter til et migreringsmuligt system, eller hvor opsparingen i virksomheden kan klare at tage den tunge og dyre migrering, er behovet for IT-service og altså derved den løbende udgift ikke væk – den er blot ændret:
IT-service og IT-support i dag handler delvist om at fixe de løbende fejl 40 (der foregår 40 centimeter fra skærmen), andre IT-relaterede problemer, at opretholde IT-sikkerheden, at stå for vedligeholdelsen af eksisterende hardware og software samt opsætning af hardware for blot at nævne et par af opgaverne.
En del af disse problemstillinger vil med et slag blive fjernet den dag virksomheden går op i skyen.
Det mindsker derfor naturligvis behovet for den professionelle IT-service – men behovet bliver langt fra elimineret.
De fejl, brugerne selv generer, bliver ved med at opstå. Og der kan opstå behov for yderligere migrering af ny software i virksomheden. Samtidigt er virksomhederne i dag nødt til at skabe sig en IT-sikkerhedspolitik uanset, at sikkerheden er varetaget af filtre i skyen, hvilket en IT-servicevirksomhed med fordel kan hjælpe med.
På langt sigt er konklusionen stadig sikker: Penge spares ved at hurtigt skifte over til skyen. Men den ofte meget tunge migrering sætter en prop i for de danske virksomheder, der ellers er klar til at skifte.
Hvornår cloud computing endeligt overvinder migreringen er svært at svare på – eksperter gætter på alt inden for 2 til 20 år afhængigt af udviklingen og de tendenser, der ellers løbende vil opstå.
Hvis din virksomhed allerede er skiftet eller har mulighed for samme er det dog blot at nyde den fordel, der allerede nu for virksomheden er opstået kontra konkurrenterne – de er med garanti misundelige.