Cyklen sparer tid og skaber effektive medarbejdere

 

Vi er i Danmark en nation af cyklister. Udover Amsterdam er København at betegne som en sand cykelhovedstad for Europa (og resten af verden). Udbyggede cykelstier, masser af cykelværksteder og en generel forståelse for cyklister i trafikken.

Mange danskere cykler allerede den dag i dag til arbejde. Men endnu flere kan gøre det.

Der er især tre store fordele ved at tage cyklen til arbejde – eller tre store fordele ved, at I i jeres virksomhed overtaler medarbejderne til at gøre forsøget med cyklen i fx en hel måned:

Sunde, seje og særdeles produktive medarbejdere

Den primære fordel at hente for virksomheden er effektive medarbejdere.

Motion frigiver endorfiner, der gør os glade, og det træner kroppen. Begge ting er forudsætninger for en medarbejder, der kan koncentrere sig og skabe et produkt – der med andre ord skaber værdi for virksomheden og er en god investering.

En amerikansk undersøgelse viste, at for hver 1 dollar brugt på at fremme sundheden i virksomheden fik denne 3 til 5 dollars igen.

En måde at fremme sundheden kan være at sponsorere cykler eller at belønne de medarbejdere, der konsekvent vælger at tage cyklen til arbejde.

Det er muligt at gøre cyklen mere attraktiv ved at lease eller sponsorere elcykler frem for almindelige cykler. Elcykler kommer med en lille elmotor monteret, der kan hjælpe op ad bakke, i modvind og så videre og derved sikre en behagelig cykeltur.

Sparer tid

Med en elcykel er der ikke noget, der hedder trafikpropper, aflyste tog og så videre – og selv hvis cyklen punkterer, kan den i København, Aarhus og andre storbyer blive lappet for en 50’er med det samme på et af de talrige cykelværksteder.

Cyklen (eller elcyklen) kan være med til at skabe en stabil medarbejder, der ikke er afhængig af bilens humør eller DSB’s billetsystem.

Sparer medarbejderen mange penge

Det argument, de fleste medarbejdere vi være lydhøre for, er mængden af penge, de kan spare på at skifte over til en (el)cykel.

En bil koster hurtigt mange tusinde kroner at have stående hver måned – udover de, der løbende skal betales i benzin, olie, slid og så videre forbundet med brug. Værditabet på en bil og de afgifter, der uanset brug skal betales, er mange tusinde kroner om året – og ofte måneden.

Ved at droppe bilen og i stedet tage (el)cyklen er det muligt at spare mange tusinde kroner efter skat hver eneste måned. Hvis du som virksomhed ønsker at medarbejderen skal tage cyklen, er det muligt at sammenligne cyklen med en faktisk lønstigning på 8.000 kroner brutto om måneden; 4.000 kroner er måske endda lavt sat for at holde en bil og bruge denne til at køre på arbejde hver eneste dag.

I et forbundet Danmark, hvor vi med DSB kan komme fra Aarhus til København på under 3 (fakturerbare) timer, hvor koncepter som GoMore gør det nemt at finde en bil, når det virkeligt er nødvendigt og hvor vi med fly på ingen tid kan tage fra Kastrup til Aalborg er behovet for en bil småt. Og med en elcykel er modvinden på cykelstierne og bakkekørslen også afmonteret som faktisk problem.

Sundhed kan virksomheden tjene penge på – og medarbejderen spare ditto.