Danske virksomheder bryder loven med populær SEO-strategi

Artiklen indeholder reklamelinks

Når en dansk virksomhed enten sender et produkt gratis eller decideret betaler en blogger for at skrive om og linke til virksomheden, er der tale om en populær og effektiv måde at komme til tops i søgemaskinerne på og samtidigt få omtale – men det er også mod loven.

Markedsføringsloven i Danmark slår fast, at en reklame ikke må være skjult som fx redaktionelt indhold. En reklame skal klart vises som en reklame.

Det sker sjældent, når danske virksomheder sender gratis produkter til bloggere i det håb, at bloggerne er villige til at skrive om dem. Enkelte gang ser man “Sponsoreret indlæg” stående i toppen, men det er undtagelsen, der bekræfter reglen.

Også imod Googles retningslinjer

Og det er ikke kun den danske markedsføringslov, man på denne måde krænker.

Googles retningslinjer (der vel at mærke ikke er lov, men blot retningslinjer for brug af Googles produkt) er meget klare omkring det at købe links med det formål at manipulere ens Pagerank (Google-faktor for hvor godt ens website er) – det må man ikke.

Alligevel sender danske virksomheder i stor stil gaver til bloggere med det formål, at de skal linke tilbage til producenten. Ofte er det et krav for overhovedet at få noget til at starte med. Og det spiller de danske bloggere med på, da mange af dem blot er glade for at “få noget”. Der findes flere Facebook-grupper samt virksomheder alene med det formål at formidle kontakt mellem blogger og virksomhed.

“Det handler om, at metoden lige nu er effektiv og risikoen for at blive fanget med fingrene i kagedåsen synes meget lille” forklarer SEO-ekspert John Nielsen fra østjyske OnlineSynlighed.dk og fortsætter:

“Så længe Google ikke gør noget ved problemet, vil de danske virksomheder fortsætte, for de slår to fluer med et smæk med strategien”.

De to fluer John Nielsen refererer til er henholdsvis omtale af deres produkt for en potentielt købedygtig målgruppe samt kontante fordele i søgemaskinerne som følge af de links, produkterne har til formål at skabe.

Mange eksempler på straffede virksomheder

Man skal passe på med at tage for let på Googles retningslinjer. Det kan flere af verdens største virksomheder skrive under på.

I december 2013 blev amerikanske Rapgenius.com, et site bestående af tekster og annotationer fortrinsvis i hip-hop-genren, straffet af Google for at forsøge at manipulere med søgemaskinernes rankings. Sitet mistede stort set al sin trafik fra Google i flere uger, hvilket svarede til mange millioner besøgende. Mange af Rapgenius’ brugere troede slet og ret at siden var gået ned, fordi de ikke kunne finde den på Google.

Tidligere i 2013 var det gigantvirksomheden Interflora, der blev straffet. De havde skjult links og annoncer som redaktionelt indhold og havde desuden spammet diverse sites med links til sig selv. Det opdagede Google og smed Interflora ud af søgemaskinerne i flere uger til stor skade for forretningen.

Og for nogle år siden var det BMW, der ved at vise et stykke indhold til de besøgende og et til søgemaskinerne forsøgte at lokke flere besøgende til, der blev vist ud i kulden af Google.

“Google er en primær trafikkilde for mange virksomheder, og det kan gøre rigtigt ondt at blive smidt ud” afslutter John Nielsen og opfordrer samtidigt virksomhederne til at overveje deres risici.

 

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Few Clouds
-1
88%
4.1 km/h
0.66
-1.04
fre
0.29
-5.9
lør
-2.03
-7.56
søn