Ekspert: En virksomheds ry på nettet ligeså vigtig som i virkeligheden

 

En virksomheds omdømme og ansigt udadtil er og har altid været meget vigtigt. Men efter internettets og især søgemaskinen Googles fremkomst har online annoncering og branding fået en endnu større plads i virksomhedernes fokusområder, når det handler om at fremstå troværdig overfor kunderne. Online reputation management, som det populært hedder, handler i bund og grund om at få sin virksomhed til at fremstå så pletfri som overhovedet muligt dels på sociale medier, men hovedsageligt på Google.

Vær troværdig og pletfri på Google, og du er godt på vej

Erhvervsnyhederne.dk har spurgt ekspert i online reputation management og søgemaskineoptimering, John Nielsen, om hvad kernen i online reputation management egentlig er.

”Det hele starter og slutter i bund og grund med Google. Undersøgelser viser, at når forbrugerne skal finde et produkt eller en ydelse på nettet, så sker det i 9 ud af 10 tilfælde ved, at man foretager en Google-søgning og herefter klikker sig ind på en side, der tilbyder det, som man leder efter”, siger John Nielsen, som er SEO specialist hos OnlineSynlighed.dk.

Derfor handler det ifølge John Nielsen om at få de gode historier og anmeldelser om sin virksomhed frem på de to første sider på et givent søgeresultat. De dårlige anmeldelser og historier kan ifølge eksperten ikke fjernes, men derimod overdøves:

”Det handler om at overdøve den dårlige omtale med god omtale. Derfor er kunsten at få den positive omtale til at rangere højest og den dårlige omtale til at rangere lavest, da vi ved fra adskillige adfærdsanalyser på nettet, at folk undgår de virksomheder, som møder negative reaktioner på de første sider ved en Google-søgning”, uddyber John Nielsen.

Dermed er en Google-søgning også blevet en yderst nem og bekvemmelig måde for forbrugerne til at tjekke en given virksomheds troværdighed, hvilket sætter større krav til virksomhedens indsats på det online markedsføringsområde.

’Ikke et unuanceret billede af virksomhed’

Nogle vil måske mene, at dette ”feje skidtet ind under gulvtæppet”-trick i forbindelse med proaktiv online reputation management samtidig skaber et unuanceret billede af en virksomhed. Dette er John Nielsen dog ikke enig i:

”Man må jo altid forvente, at der vil være enkelte kritiske røster i forbindelse med éns virksomhed uanset hvor umage, som man gør sig. Selvom du har kvalitet over hele linjen, kan du sagtens få uberettiget kritik, som netop vil skabe et forkert og unuanceret billede af din virksomhed”.

Søgemaskineoptimering er nøgleværktøjet

Hvis man har knas med sit online reputation management, anbefaler John Nielsen som det første at slå ned på søgemaskineoptimeringsindsatsen, som kort fortalt handler om, at vi visse sider til at rangere højere end andre, når folk søger på Google.

Der findes et hav af guides og bøger om dette område, men John Nielsen anbefaler kraftigt, at man opsøger professionel hjælp fra en SEO-ekspert, hvis man for alvor vil gøre noget ved sin online troværdighed:

”Det giver helt klart de bedste og mest mærkbare resultater på både lang og kort sigt. En professionel virksomhed ved nemlig, hvad tingene drejer sig om og er billige i forhold til, hvad deres arbejde kan betyde for dit ry på nettet og i sidste ende din omsætning”, slutter han.

Men start med at se indad

Er man selvforskyldt i den dårlige omtale, skal man selvfølgelig i første omgang få rettet op på de steder, som giver den dårlige omtale. Det nytter jo ikke noget at lappe et dårligt omdømme, hvis adfærd eller forretningsmetoder ikke rettes ind, så fremtidig dårlig omtale så vidt muligt undgås.

Det kan ikke undgås, at nogle kunder oplever kundeservice anderledes end den forretningsdrivende.